Volledig scherm
Treinreizigers op Amsterdam CS. © ANP

Met IntercityDirect kan je eindelijk zitten én op tijd komen

De IntercityDirect rijdt voor het eerst in jaren op tijd. Volgens de Nederlandse Spoorwegen voldoet het bedrijf dit jaar aan de doelstellingen op de hogesnelheidslijn. 

Volledig scherm
Roger van Boxtel. © ANP

,,Zowel op punctualiteit als op zitplaatsen zitten we boven het van ons geëiste niveau.’’ Dat zegt NS-topman Roger van Boxtel in een interview met deze krant. In Nederland rijdt de IntercityDirect op het snelle spoor tussen Amsterdam, Schiphol, Rotterdam en Breda. Van Boxtel: ,,Ik durf echt te zeggen dat onze mensen en die van spoorbeheerder ProRail met bloed, zweet en tranen alles uit de kast hebben gehaald om de prestaties te verbeteren.’’

De afgelopen jaren kreeg de NS juist twee keer achter elkaar boetes vanwege tegenvallende prestaties. Het kabinet hanteert het ‘three strikes out’ principe. Als NS driemaal op rij de afspraken niet haalt, wordt het mogelijk om met een andere vervoerder in zee te gaan. Dus als de NS dit jaar niet aan de minimumeisen voldoet, loopt de spoorvervoerder het risico om het recht om op de hsl te rijden kwijt te raken.

Klapstoelen

Quote

Bij punctuali­teit zitten we nu op 83 procent en lijkt het erop dat we dat gaan halen

Rutger van Boxtel

Cijfers wijzen nu volgens Van Boxtel uit dat NS die doelstellingen dit jaar wél gaat halen. Het ministerie eist dat de kans op een zitplaats in de spits minstens 91,2 procent is. Voor reizigers houdt dit in dat zij de hele reis moeten kunnen zitten, waarbij ook de klapstoelen worden meegerekend. ,,De kans op een zitplaats is 97 procent, dus we zitten ver boven wat van ons gevraagd wordt.’’

Het ministerie eist dat minstens 82,5 procent van de treinen uiterlijk met vijf minuten vertraging op de eindbestemming aankomt. ,,Bij punctualiteit zitten we nu op 83 procent en lijkt het erop dat we dat gaan halen.’’ 

Omdat het nu eind november is kan Van Boxtel dat niet ‘met 100 procent zekerheid zeggen’. ,,Maar ik vreet een bezemsteel op als we het niet halen.’’ 

Volgens de NS-topman wijst onafhankelijk onderzoek dat later deze maand uitkomt, ook dat de spoorwegen er alles aan doen om de prestaties op het snelle spoor te verbeteren. 

Heel verheugend

Reizigersorganisatie Rover noemt het ‘heel verheugend’ dat NS de doelstellingen lijkt te halen. ,,Het gaat erom dat de treinen rijden en dat reizigers kunnen zitten. Als de NS daar nu kans toe ziet is dat heel goed’’, constateert voorzitter Arriën Kruyt. ,,De hsl is jarenlang een probleem geweest.’’

Volgens Rover was het voor vervoerders ‘enorm problematisch’ om goed over de hsl te rijden, ‘omdat die lijn is aangelegd door bedrijven die niet echt verstand hadden van het spoor’. ,,Ook het Franse bedrijf Thalys had in het begin ontzettende problemen om die techniek onder de knie te krijgen. Ik zie dat de NS zich in elk geval het laatste jaar enorm heeft ingespannen om de prestaties te verbeteren.’’

Aanval

Concurrent Arriva laat aan De Telegraaf weten dat het ook met flitstreinen op het hsl-spoor wil gaan rijden. Daarmee opent het dochterbedrijf van Deutsche Bahn in Nederland de aanval opent op de NS. „We willen hier de grootste trein- en busvervoerder worden. Dat kan door bij nieuwe aanbestedingen delen van het hoofdrailnet in te lijven en met eigen flitstreinen op de hsl te rijden”, legt Anne Hettinga, topman van Arriva Nederland, uit. 

De bestuurder pleit in het dagblad voor een volledig geliberaliseerd ov, waarbij NS geen monopolie meer heeft op grote delen van het spoor. „Iedere vervoerder moet gelijke kansen krijgen. Het nieuwe regeerakkoord is veelbelovend, maar het beleid moet nog wel handen en voeten krijgen op het ministerie. Dat kan wel wat sneller. Mijn doel is om onze Nederlandse omzet in 2021 met 40 procent te hebben vergroot naar een miljard euro. De vloot van 147 treinen en 1.550 bussen is dan met een derde toegenomen."