Volledig scherm
Het billboard bij het hoofdkantoor van de McDonald's. © ANP

Michael Jackson-fans voeren actie bij McDonald's en Paradiso

Fans van Michael Jackson voeren maandagochtend actie met een rijdend billboard bij het Amsterdamse hoofdkantoor van McDonald's Nederland en poppodium Paradiso.

Quote

Leaving Neverland is alleen gebaseerd op verklarin­gen van twee mannen

Actievoerders MJ Innocent

Ze zijn verontwaardigd omdat McDonald's vorige week bij het filiaal in Best een standbeeld van Michael Jackson, dat er al 23 jaar stond, heeft verwijderd. Aanleiding daarvoor was de documentaire Leaving Neverland, waarin twee mannen the King of Pop beschuldigen van seksueel misbruik. De fans noemen deze film eenzijdig.

De actievoerders zetten hun verontwaardiging kracht bij door met een vrachtauto naar McDonald's te rijden met daarop de tekst 'Michael Jackson is onschuldig - Ken de feiten' en een verwijzing naar de website mjinnocent.com.

Op de route van het mobiele billboard ligt ook Paradiso. Het poppodium annuleerde onlangs een tribute-voorstelling rondom Michael Jackson.

'Niet hard te maken'
'McDonald's geeft aan dat ze vrezen dat Michael Jackson ook onprettige gevoelens bij klanten op kan roepen. De film Leaving Neverland is echter ongelooflijk eenzijdig, alleen gebaseerd op verklaringen van twee mannen, en juridisch niet hard te maken,' staat in een persverklaring van de Nederlandse fans van MJ Innocent.

Ze vinden het besluit van McDonald's te snel. De fans hadden liever gezien dat McDonald's met hen in gesprek was gegaan om gezamenlijk een oplossing te zoeken. 'Helaas heeft McDonald's er voor gekozen het beeld in alle stilte te verwijderen.’

Het beeld in Best werd jaarlijks bezocht door duizenden mensen die hiervoor speciaal naar Best kwamen, ook vanuit Duitsland, België en Frankrijk.

  1. Auschwitz-museum woest op Bol.com om verkoop 'hatelijke en gruwelijke' naziboeken

    Auschwitz-museum woest op Bol.com om verkoop 'hatelijke en gruwelijke' naziboeken

    Het museum Auschwitz Memorial doet een dringende oproep aan Bol.com en Amazon om per direct te stoppen met de verkoop van ‘hatelijke, gruwelijke en antisemitische boeken’. Omstreden boeken van auteurs zoals oorlogsmisdadigers Heinrich Himmler en Julius Streicher worden verkocht in de webshop van de bedrijven. Bol.com heeft begrip voor de oproep en begrijpt het sentiment, maar laat weten de boeken niet uit de verkoop te halen.
  2. Geen regels voor kindvloggers: ‘Bij sommige ouders staan de eurotekens in de ogen’
    PREMIUM

    Geen regels voor kindvlog­gers: ‘Bij sommige ouders staan de eurotekens in de ogen’

    Ze testen cosmeticaproducten, spelen met speelgoed of maken slijm. Hun video’s worden miljoenen keren bekeken en adverteerders betalen grof geld. Geen wonder dat het aantal kindvloggers met een eigen YouTube-kanaal is geëxplodeerd. Hoewel de regels voor kinderarbeid streng zijn, lijken kindvloggers vrij spel te hebben. En dat is een probleem, vinden experts. ,,Een kind is geen verdienmodel.”