Volledig scherm
Een middelbare school in Geldrop schaft zittenblijven af. © ANP XTRA

Middelbare school schaft zittenblijven af

Ze gaan het helemaal anders doen op het Strabrecht College in Geldrop. Het onderwijs gaat op de schop. Leerlingen gaan meer zelf bepalen hoe ze hun vakken willen volgen. De docent krijgt meer een rol als coach en leerlingen hoeven straks geen jaar over te doen als ze bepaalde vakken niet halen.

,,We beseffen al langere tijd het belang om iets aan ons onderwijs te doen'', stelt rector Leenderd van der Deijl. Docenten keken bij andere scholen, voerden gesprekken en kwamen met de wens om het onderwijs meer te richten op de leerlingen. Niet langer de jongeren aan de hand van een lesrooster door de dag heen loodsen. ,,We willen het anders gaan doen, de leerlingen meer motiveren en keuzes aanbieden'', aldus Van der Deijl.

Een projectgroep is met de wensen aan de slag gegaan. Een groep docenten bezocht Canada, een andere groep ging naar Zweden.

Quote

Leerlingen kunnen nog vertragen, maar niet meer blijven zitten. Ze hoeven niet een heel schooljaar opnieuw te doen

Rector Leenderd van der Deijl

In alle brugklassen krijgen leerlingen voortaan de ruimte om eigen keuzes te maken. Bij de kunskapsskolan-brugklas, overgenomen uit Zweden, gaat het Strabrecht nog een stap verder. Daar kan de leerling zelf zijn route bepalen. Hij kan bijvoorbeeld vakken op meerdere niveaus volgen. Van der Deijl noemt het niet meer doubleren als groot verschil. ,,Leerlingen kunnen nog vertragen, maar niet meer blijven zitten. Ze hoeven niet een heel schooljaar opnieuw te doen.''

Binnen de nieuwe onderwijsmethode kiezen leerlingen meer zelf. Ze krijgen minder lang klassikaal les en mogen zelf bepalen hoe ze hun schooluren willen volgen.

Meer tijd

Volledig scherm
Culemborg, 12 september 2016.Staatssecretaris Dekker van Onderwijs op bezoek bij de Koning Willem Alexander School in Culemborg. © Palko Peeters

Er is een einddoel, bijvoorbeeld een toets, en de leerling bekijkt samen met een mentor hoe hij naar dat doel toe gaat werken. Marieke Huigen van de projectgroep legt uit dat dit kan betekenen dat sommige leerlingen extra uren besteden aan wiskunde en minder uren aan vakken die ze goed beheersen. 

,,Het grote voordeel is dat je meer tijd hebt voor individuele leerlingen'', denkt geschiedenisleraar Willy van den Berg. ,,De leerlingen van nu vragen om een ander soort onderwijs.'' 
Meer zelf kiezen, meer vrijheid; het betekent niet dat de leerlingen aan hun lot worden overgelaten. ,,De basisvoorwaarde is structuur, en niet zoek het maar uit.''

Afschaffen van zittenblijven bespaart veel geld. Dat blijkt uit onderzoek van het Centraal Plan Bureau. Zittenblijven kosten de staat zo'n 500 miljoen euro per jaar. Ook staatssecretaris Dekker is enthousiast over scholen die leerlingen motiveren om niet te doubleren. Op veel middelbare scholen wordt ook al 
tijdens de zomer les gegeven om leerlingen die niet overgaan, toch nog naar het volgende leerjaar te helpen.