Volledig scherm
Rijden de treinen dit jaar ook niet op tijd, dan kan ProRail rekenen op een forse boete. © ROBIN UTRECHT

Miljoenenboete moet ProRail dwingen treinen op tijd te laten rijden

Hoewel de prestaties van NS en ProRail vorig jaar volgens staatssecretaris Stientje van Veldhoven (Infrastructuur) een 'flinke verbetering' hebben laten zien, ontkomt spoorbeheerder ProRail toch niet aan een voorwaardelijke boete van 1,275 miljoen euro. De NS heeft alle gemaakte afspraken gehaald en blijft zodoende een financiële straf bespaard.

Dat heeft de staatssecretaris vandaag aan de Tweede Kamer laten weten. Vorig jaar kregen beide bedrijven nog een boete van in totaal 2,3 miljoen euro omdat hun prestaties van de Hogesnelheidslijn (HSL) in 2016 onder de maat waren gebleven. Op de HSL werd vorig jaar naar behoren gepresteerd. ,,Daarmee is een flinke stap gezet", aldus Van Veldhoven.

ProRail krijgt een voorwaardelijke boete omdat het aantal verstoringen aan de infrastructuur waarvan klanten flink last hebben, hoger is dan afgesproken. Als de spoorbeheerder in 2018 alsnog aan de norm voldoet hoeft ze geen boete over 2017 te betalen. ProRail haalde de afspraken over 'treinpunctualiteit goederenvervoer' ook niet. Maar de bewindsvrouw ziet hiervoor een rechtvaardiging en geeft daarom geen boete.

Volledig scherm
© ROBIN UTRECHT

Extern onderzoek

Verder heeft NS een extern onderzoek laten doen naar het programma voor verbetering van de HSL. Daarin staat dat dit jaar een tijdelijke dip in de prestaties te verwachten is door de introducties van nieuwe treindiensten (IC Brussel en Eurostar). Van Veldhoven verwacht dat de ingezette verbetering op de HSL met ,,kracht" wordt voortgezet en dat de NS maatregelen neemt om de dip zoveel mogelijk te beperken.