Volledig scherm
Beeld van de internationale première van de film Minions © epa

Minionmania niet te stuiten: geel, gek en geniaal

Minion hier. Minion daar. Hé, zelfs een Minion tussen de hagelslag. De film Minions gaat pas vandaag in première, maar de Minionmania is nu al niet meer te stuiten. 13 redenen waarom we massaal voor die gekke gele poppetjes vallen. Plus: waarom de duikbril geen gebbetje is.

Quote

Kinderen zijn erg kritisch, dus er hoeft op zo'n gezicht maar één streepje verkeerd te staan, en ze vinden het niks

Angela Weghorst
Volledig scherm
Actrice Sandra Bullock bij de internationale premiere van de film Minions © epa

Briljante duikbril

Duikbril? Hoezo? Waarom? Waartoe? Doet er volgens Weghorst allemaal totaal niet toe, want 'het wérkt'. ,,Die bril is briljant, want het trekt alle aandacht naar de ogen. En die ogen maken Minions menselijk, gevoelig, knuffelbaar. En let op: alle ogen drukken allemaal één verschillende, maar duidelijk herkenbare emotie uit. Verbazing. Schaamte. Opluchting. Geweldig gedaan.'

Je kan er zuur over doen. Of kribbig van worden. Gáán we weer. Opnieuw zo'n hype die de kids volledig van de kook brengt. En wij, volwassenen, er maar weer hijgend met de portemonnee achteraan. Minion-skateboards bij Bart Smit. Minion-onderbroeken bij Zara. Minion-ijsjes in bosbessenblauw en citroengeel bij de Plus. En ¿ da's nou toevallig ¿ bij de rinkelende kassa ook nog de 'limited edition' van TicTac.

Maar je kunt er volgens mensen als Charles Borremans, Angela Weghorst en Herman Bolle ¿ knappe koppen in de (kinder)marketing ¿ ook goede zin van krijgen. Zij zijn weg van de Minions. Want die zijn o zo 'ingenieus' uitgedacht, geweldig 'in de markt' gezet en 'ook hartstikke leuk' voor volwassenen. Borremans (bureau Goud Activatie): ,,Zo'n film is allang niet meer alleen voor kinderen: er zitten zo veel lagen in dat je als ouder graag meegaat.''

Weghorst (bureau TwinQ), zelf gespecialiseerd in de ontwikkeling van onder meer characters, vindt dat er wel eens bij stilgestaan mag worden. Dat het bedenken van zo'n poppetje een kunst is. Een wetenschap bijna. ,,De tijd dat een figuurtje toevallig door een tekenaar bij elkaar gedroedeld werd, is allang voorbij. Er wordt door zo'n studio als Illumination Entertainment eindeloos aan zo'n Minion geschaafd, er komen kinderpsychologen bij kijken en er wordt uitgebreid op kinderen getest.''

Of zo'n poppetje in de smaak valt, luistert volgens haar 'héél, héél nauw'. ,,Kinderen zijn erg kritisch, dus er hoeft op zo'n gezicht maar één streepje verkeerd te staan, en ze vinden het niks. Neem het mondje. Dat moet in één oogopslag duidelijk maken of het figuurtje vrolijk is, of boos, of verdrietig.''

Doelgroep
En dan heb je nog rekening te houden met de verschillen tussen jongens en meisjes, tussen jonge en oude kinderen, hun voorliefdes, hun afkeuren. Herman Bolle, die bij bureau Panteia de populariteit van animatiefiguurtjes analyseert: ,,Sommige slaan bij iedereen aan, maar soms hoort iets duidelijk bij een afgebakende doelgroep. Zo zijn de autootjes van Cars nog altijd dé favoriet onder jongens tussen 4 en 6. En zijn de figuren uit de film Frozen heel populair onder meisjes tussen 4 en 12.''

Met Minions heeft filmmaatschappij Universal het voorzichtig aangepakt. De gele poppetjes speelden al een bijrol in de twee delen van Verschrikkelijke Ikke, en toen werd er al spul bij verkocht. Weghorst: ,,Ze hebben dus al kunnen testen of de figuurtjes aan zouden slaan. Als gimmick hebben ze de Minions zelf bij de aftiteling van Verschrikkelijk Ikke 2 auditie voor een film laten doen.''

Het gevoel dat je er vóór de lancering van de film al niet meer omheen kunt: dat is volgens Borremans (Goud Activatie) voor een groot deel kunstmatig gecreëerd. ,,Er is niet voor niets al heel veel reclame gemaakt. En zo'n spaaractie vóór de première bij Plus is ook niet toevallig. Nu weet iedereen dat de film eraan komt.'' Bij zo'n deal werkt het trouwens zo dat Plus Universal voor de licentie betaalt. De supers zijn de enige niet: Universal-woordvoerder Femke Verhulst meldt dat er in de Benelux al meer dan 60 licenties zijn gekocht en wereldwijd ruim 500. Reclamebombardement of niet: het publiek bepaalt uiteindelijk of het Minions omarmt. Bolle: ,,In die zin werkt het net als een hit in de muziekindustrie. Je kunt er een hele formule en campagne op loslaten, maar het moet net goed vallen, er moet geen andere heftige rage zijn en kinderen moeten het er spontaan met elkaar over hebben; dan ontstaat er vraag.''

Pathé-bioscopen organiseren vandaag en morgen Minions Weekend.