Volledig scherm
Schultz is in de race voor een topfunctie op Schiphol. © ANP

Minister Schultz in beeld als nieuwe baas van Schiphol

Demissionair minister van Infrastructuur Melanie Schultz van Haegen gooit hoge ogen voor de topbaan van nieuwe Schipholbaas. Gisteren maakte de huidige topman, Jos Nijhuis, zijn vertrek in het eerste kwartaal van 2018 bekend.

Melanie Schultz (47) overleefde vijf kabinetten. Alleen al om die reden zou ze een goede kandidaat zijn, klinkt het. Officieel wordt er geen mededeling gedaan over de toekomst van de VVD'er. Maar de opvolger van Nijhuis moet een uitstekende radar hebben als het gaat om het politieke spel, zeggen Haagse ingewijden. Die heeft Schultz.

Bronnen stellen dat de timing van het bericht over het opstappen van Nijhuis niets te maken heeft met het vertrek van Schultz volgende week uit de landelijke politiek. ,,Het is nu niet aan de orde.''

Dat is overigens Haagse taal voor: 'Er is momenteel niets officieel geregeld'. Eerder wilde de minister een gang naar Schiphol niet keihard uitsluiten. Vorig jaar speculeerde het Nieuwsblad Transport ook al op de transfer. Dit blad stelde dat Nijhuis werd verweten in Den Haag 'geen goede politieke antenne te hebben'. Dat moet nu anders, is de gedachte.

Onder Nijhuis maakte Schiphol enorme groei door, vooral de laatste twee jaar. Dat werd hem niet door iedereen in dank afgenomen. Vaste klant KLM was van mening dat Schiphol veel te veel ruimte gaf aan prijsvechters en concurrenten uit de Golfregio. Ook zou de organisatie met Nijhuis aan het roer niet goed zijn toegerust voor de toestroom van reizigers.

Volledig scherm
Jos Nijhuis op het Panoramadak van de Luchthaven Schiphol. © ANP

Andere kandidaten

Een uiterst behendig en assertief persoon is nu vereist, zal in de 'vacature' staan. In die zin zou PvdA'er Sharon Dijksma - die als vertrekkend staatssecretaris nog even de portefeuille luchtvaart heeft - ook een prima keus zijn. Ze liet tijdens de problemen met de drukte op Schiphol zien een toonaangevende rol te kunnen spelen bij de zoektocht naar oplossingen.

Dijksma heeft zich echter volop gecommitteerd aan de PvdA-fractie in de Tweede Kamer. Ook Hans Alders zou uitstekende papieren hebben, met een ton aan bestuurlijke ervaring en als voorzitter van de Alderstafel, waaruit een advies volgde over de geluidshinder van Schiphol. Alders is nu Nationaal Coördinator Groningen en president-commissaris bij Prorail.

De mogelijke overstap van een toppoliticus zou niet uniek zijn. Eerder maakte oud-minister Camiel Eurlings van Verkeer en Waterstaat al de transfer naar luchtvaartreus KLM en Jack de Vries werd lobbyist van de straaljager JSF, nadat hij deze zelf had verdedigd als staatssecretaris van Defensie, een hoofdpijndossier voor het departement. Deze twee voorbeelden geven aan dat zo'n snelle benoeming op een terrein waarop de bewindspersoon heeft geopereerd zeer gevoelig ligt. De verdachtmaking van belangenverstrengeling ligt al snel op de loer.

Staatsbelang

Quote

Het zou onhandig zijn als de nieuwe baas van Schiphol niet lekker ligt bij het kabinet

Politiek gevoel is een belangrijke eigenschap voor de nieuwe baas. De luchthaven is voor 70 procent eigendom van de staat en voor 20 procent van de gemeente Amsterdam. De rest is in handen van de gemeente Rotterdam en Aéroports de Paris. Officieel loopt de benoeming via de Raad van Commissarissen van Schiphol Group, maar de minister van Financiën heeft een flinke vinger in de pap. ,,Het zou onhandig zijn als de nieuwe baas van Schiphol niet lekker ligt bij het kabinet'', aldus een ingewijde.

De ceo van Schiphol krijgt, naast het staatsbelang, de komende jaren veel te maken met de landelijke politiek. De herziening van het luchtruim en de doorgroei van Schiphol na 2020 worden in het Haagse genoemd als 'loodzware klussen' die nog voorliggen. Kijk naar het extreem gevoelige dossier van de luchthaven Lelystad.

  1. Boeren staan kurkdroog in de Achterhoek: ‘Dit heb ik in veertig jaar niet meegemaakt’
    PREMIUM

    Boeren staan kurkdroog in de Achterhoek: ‘Dit heb ik in veertig jaar niet meegemaakt’

    Sinds gisteren is het in de Achterhoek en in delen van het Vechtdal verboden om oppervlaktewater te gebruiken vanwege de droogte. Op sommige plaatsen is het zo nijpend, dat ook het grondwater niet langer mag worden opgepompt. Een ramp voor de boeren die vorig jaar al kampten met misoogsten ,,Twee jaar achter elkaar zo droog heb ik in veertig jaar niet meegemaakt’’, foetert boer Gerrit Rappard (60) uit Barchem.