Volledig scherm
PREMIUM
Zoenende mannen in de campagne van kledingmerk Suitsupply. © Suitsupply

'Nederland is alleen tolerant als je homo-zijn promoot'

InterviewHet Reformatorisch Dagblad ligt onder vuur vanwege het verspreiden van flyers tegen de Suitsupply-campagne met zoenende mannen. De 40.000 kaartjes, die gisteren bij de krant zaten, zijn afkomstig van de stichting Civitas Christiana. Die roept ontvangers op de papiertjes naar het pakkenbedrijf te sturen en te verzoeken de 'pornografische' reclames te stoppen. Op sociale media regent het verbijsterde reacties en is geen medestander te vinden. Wat bezielt deze stichting?

Jan-Kees Joosse on Twitter

Dit lag op de keukentafel van m'n ouders. #inmiddelsverscheurd #ReformatorischDagblad.

De ophef begon vanmiddag na een tweet van Jan-Kees Joosse, die de flyer naar eigen zeggen op de keukentafel van zijn ouders had gevonden. Op het papiertje staat een groot rood kruis door het hoofd van de zoenende mannen uit de Suitsupply-posters. Joosse verscheurde de flyer en zag zich al snel gesteund door tientallen medestanders, die de campagne 'homofoob' en 'middeleeuws' noemden.

De folders maken deel uit van de campagne Gezin in Gevaar van de streng christelijke stichting Civitas Christiana. Op de campagnesite staat ook een petitie tegen de Suitsupply-posters. De groep uit het Gelderse dorpje Heilig Landstichting zat ook achter het eerdere protest tegen de pakkenreclames in het centrum van Nijmegen.

Tijdens die demonstratie gingen tien mannen van de conservatieve stichting de straat op om te bidden, waarna talloze tegendemonstranten hen al snel overstemden met onder meer toeters.