Volledig scherm
© ASTC Media

Nederland krijgt apart televisiekanaal voor boeren

In het woud aan tv-zenders ontbrak er nog een over de agrarische sector. Maar daar komt vanaf september verandering in met de komst van Farm & Food TV Channel. Op 1 september begint de zender via internet, maar in de loop van de maand ook op televisie. Gesprekken over een 24 uurs uitzending 'zijn in een vergevorderd stadium', zegt producent Aleid Smid van ASTC Media.

Quote

Op het nieuwe kanaal zijn onder meer portretten van boeren en tuinders te zien.

Volledig scherm
© ASTC Media

'Het is geen promotiekanaal voor boeren maar nadrukkelijk een zender voor een breed publiek,'' aldus producent Aleid Smid van ASTC Media, die de zender opzette met trendwatcher Adjiedj Bakas. ,,We belichten alle kanten van de agrarische sector en dienen daarmee een beetje als tegengeluid voor de Partij voor de Dieren en de milieubeweging. Wij laten boeren vertellen hoe de dieren leven. En dat vlees duurder wordt als kippen meer ruimte krijgen. Mensen willen weten waar hun eten vandaan komt. Wij willen inspelen op die behoefte.''

Dat doet Farm & Food TV Channel met nieuws- en actualiteitenprogramma's, debatten, portretten van boeren en tuinders, reportages en documentaires over voedselproductie. Smid noemt een rubriek 'a la RTL Z' met actueel agrarisch nieuws. ,,En ons programma Boer zoekt Personeel biedt informatie over banen en opleidingen in de agrarische sector."

Presentatrice Marit van Bohemen is aangetrokken voor het debatprogramma Boerenpraat. ,,Ik ben opgegroeid tussen de koeien en heb de agrarische sector via mijn werk als actrice en presentatrice goed leren kennen. Ik ga bij de zender aan de slag omdat ik vind dat we best wat trotser mogen zijn op onze boeren. Zij zijn enorm belangrijk voor de Nederlandse economie, maar staan vaak negatief in het daglicht. Het gaat over plofkippen of koeien die niet meer in de wei komen. Maar de mensen erachter komen nauwelijks aan het woord.''

Varkenshouder
Food & Farm TV Channel wordt door de levensmiddelenindustrie en de land- en tuinbouwsector zelf gefinancierd, zegt Smid. Ze verwacht dat het televisiekanaal al over anderhalf jaar geld oplevert. ,,Er zijn veel adverteerders binnen de agrarische sector. Alleen zijn die op het internet en de televisie niet erg actief. Daar valt nog een wereld te winnen. Verder verdienen we aan online-kijkers. Een varkenshouder die geen tijd heeft om de hele dag voor de televisie te zitten kan een pakket samenstellen en zo in korte tijd worden bijgepraat over wat er binnen zijn sector speelt.''

Het kanaal wordt de eerste boerenzender in Europa. Smid: ,,De belangstelling vanuit het buitenland is groot. Terwijl we nog niet eens begonnen zijn.''