Volledig scherm
© anp

Nederland staat steeds vaker vast in monsterfiles

Bijna 70 keer heeft dit jaar in de spits in totaal meer dan 300 kilometer file gestaan. Het aantal 'superspitsen' is daarmee bijna drie keer zo hoog als voorgaande jaren. Fileleed kost Nederland dit jaar volgens hoogleraar Transport Bert van Wee zo'n 3 miljard euro.

Quote

We verblikken of verblozen niet meer van files met een totale lengte van 300 kilometer.

Frank Boer van de Verkeers Informatie Dienst

Als er file staat, dan is het ook goed mis, blijkt uit nieuwe cijfers van de Verkeers Informatie Dienst (VID) die deze krant heeft opgevraagd. De ochtendspits (tussen 06.00 en 09.00 uur) en avondspits (tussen 16.00 en 19.00 uur) eindigden vaak in een verkeersinfarct.

In 2012 gebeurde het 19 keer dat in de spits meer dan 300 kilometer file stond. Dat aantal klom de jaren daarna lichtjes van 25 in 2013 naar 27 in 2014. Maar dit jaar steeg het aantal monsterfiles explosief naar 67.

,,Files met een totale lengte van 300 kilometer waren de afgelopen vijf crisisjaren uitzondering, maar nu verblikken of verblozen we daar niet meer van'', verzekert Frank Boer van de VID. Vooral de maand november was volgens hem 'extreem slecht'.

De donderdagavondspits vormde met gemiddeld bijna 470 kilometer de grootste ergernis. Ook de dinsdagochtend -en avond scoorden met een gemiddelde van zo'n 430 kilometer bijzonder hoog.

Volledig scherm
© anp

Regenbuien
Regen was in november één van de  grote boosdoeners, analyseert Boer. ,,In november regende het vergeleken met vorig jaar 7 keer zo vaak tijdens de spits.'' Omdat bestuurders meer afstand houden als het regent, passen er minder voertuigen op een rijbaan, verklaart hoogleraar Transportbeleid Bert van Wee.

De heftigste spits met de meeste file van dit jaar viel op 19 november. Die werd veroorzaakt door een afgevallen lading plastic op de A2 naar Utrecht.  

Borst natmaken
Intussen verwondert de VID zich erover dat ook spitsen zonder neerslag of ongelukken eindigen in een mega-opstopping. ,,Op 26 november was het droog en toch stond er meer dan 500 kilometer file. Dat hadden we nog nooit meegemaakt'', blikt Boer terug. Alle ogen in de meldkamer waren op de files gericht. ,,Maar we konden - op wat ongelukken op de A4 na - gek genoeg geen oorzaak vinden. Er viel geen druppel.'' Boer besluit: ,,Als het zo doorgaat, kunnen we voor 2016 onze borst natmaken.''

Quote

Er hoeft maar een kleine hoeveel­heid auto's bij te komen, of het hele land staat vast.

Hoogleraar Transportbeleid Bert van Wee

Ook buiten de Randstad files
Groot verschil met de crisisjaren is volgens hoogleraar van Wee ook dat files zich niet beperken tot de Randstad. Zo staan we nu ook vast in grote delen van Brabant en het westen van Gelderland. ,,In de spits zitten de snelwegen al behoorlijk vol. Er hoeft maar een kleine hoeveelheid auto's bij te komen, of het hele land staat vast.''

Dankzij de economische malaise was het aantal files sinds 2008 juist afgenomen, omdat er wat minder auto's de weg op gingen. ,,Mensen zijn eraan gewend geraakt dat je ook in de spits weer een beetje door kon rijden,'' licht Boer toe. ,,Nu denken automobilisten dat ze best om 08.30 uur 's ochtends de A2 kunnen pakken. Maar hoe breed een weg ook is, hij zit een keer vol.''

Verkeerskundigen hebben maar één advies voor de automobilisten die geen zin hebben om in de file te staan: 'mijd die spits!' ,,Ga eerder van huis weg, of rijd juist na de spits,'' adviseert hoogleraar Transportbeleid Bert van Wee. ,,Of ga gewoon wat minder vaak.''

Tussen grote steden in de Randstad is de trein volgens hem 'ook een goed alternatief'. De schade van een zware filedag bedraagt zo'n 50 miljoen euro, weet Van Wee. De totale schade van het fileleed in Nederland bedraagt volgens hem dit jaar 'naar schatting 3 miljard euro'.

Algemeen Dagblad gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement