Volledig scherm
Motorrijders op de snelweg © Beeld Werkt

Nederland telde nog nooit zoveel motorrijders

Motorrijden was nog nooit zo populair. Het aantal Nederlanders met een motorrijbewijs groeide afgelopen jaar tot bijna 1,5 miljoen, een nieuw record. Bijna de helft van hen heeft een eigen motorfiets, ook het hoogste aantal ooit.

Het aantal motorrijbewijzen en geregistreerde motoren zit al jaren flink in de lift, blijkt uit nieuwe cijfers van BOVAG en het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR). Afgelopen jaar slaagden een kleine 28.000 Nederlanders voor het motorrijexamen. Dat is een toename van 5,6 procent ten opzichte van 2017 en het hoogste aantal slagers sinds 2002.

Een recordaantal van 1.456.843 Nederlanders bezit nu een motorrijbewijs, bijna 50.000 meer dan in 2014. Het aantal eigen motoren bedraagt de helft daarvan, 740.129. Ter vergelijking: in 1980 telde Nederland nog geen 100.000 motoren.

Brancheorganisatie BOVAG wijt de huidige stijging aan de florerende economie. ,,Een motor is voor veel mensen toch een luxe product. Bij hoogconjunctuur liggen de verkopen beduidend hoger’’, vertelt woordvoerder Tom Huyskens. Dat constateren ook motordealers. ,,Mensen laten het geld rollen’’, zegt Robert Dijkman, bedrijfsleider bij Gebben Motoren uit Meppel, de grootste Yamaha-dealer van het land. ,,Ook voor kleding en accessoires. Verder doen ook onze motorexcursies het goed.’’

Tekst gaat verder na de infographic

Inwoners met motorrijbewijs per provincie

Drenthe:                                                  56.790 (11,5%)

Flevoland:                                              33.934 (8,1%)

Friesland:                                               60.112 (9,3%)

Gelderland:                                           194.225 (9,4%)

Groningen:                                            49.650 (8,5%)

Limburg:                                                100.105 (9,0%)

Noord-Brabant:                                  233.093 (9,2%)

Noord-Holland:                                  225.119 (7,9%)

Overijssel:                                             108.431 (9,4%)

Utrecht:                                                  99.279 (7,4%)

Zeeland:                                                 39.368 (10,3%)

Zuid-Holland:                                       250.902 (6,8%)

Nederland totaal:                               1.451.008 (8,4%)

Midlife-stereotype

De meeste kopers zijn toch mannen die al wat ouder zijn en lang hun rijbewijs hebben, vertelt Dijkman. Het bekende midlife-crisis stereotype? ,,Misschien toch een beetje. Een motor wordt vaak aangeschaft als de kinderen de deur uit zijn of na een scheiding. Van de partner mocht motorrijden dan niet.’’ De meeste motorrijders rijden dan ook vooral recreatief en minder voor het woon-werkverkeer. ,,Toch zien we ook steeds meer mensen die hun motor daarvoor gebruiken.’’

Recente CBS-cijfers over begin 2018 geven Dijkman gelijk: het aantal Nederlanders met een motorrijbewijs is het hoogst in de leeftijdscategorie 50-65 jaar. Bijna 159 op de 1000 van deze groep kunnen motorrijden. In totaal gaat het om ruim 560.000 Nederlanders. 

Quote

Een motor wordt toch vaak aange­schaft als de kinderen de deur uit zijn of na een scheiding

Robert Dijkman van Yamaha dealer Gebben Motoren

Dat de meeste Nederlanders vooral recreatief motorrijden, blijkt eveneens uit de cijfers per provincie. Landelijke provincies tellen verhoudingsgewijs meer inwoners met een motorrijbewijs. Drenthe, niet verrassend gezien de TT, staat aan kop. Daar bezit 10,5 procent van de bevolking een motorrijbewijs. Zeeland is tweede (10,3 procent), gevolgd door Overijssel en Gelderland (beide 9,4 procent). In de Randstad ligt het aantal motorrijders percentueel beduidend lager. Zuid-Holland scoort met 6,8 procent het laagst, gevolgd door Utrecht (7,4 procent) en Noord-Holland (7,9 procent).

Volledig scherm
Motorrijles in Amsterdam-Zuidoost door rijschool Nelen in 2016 © Dingena Mol

Fileproblematiek

BOVAG noemt die cijfers opmerkelijk. ,,De file- en parkeerproblematiek is in de Randstad het grootst’’, stelt Huyskens. ,,De motorfiets kan dat deels oplossen.’’

Ook dit jaar zal het goed blijven gaan voor motordealers. ,,Wij hopen voor 2019 op een plus van 5 procent uit te komen’’, zegt Dijkman van Gebben Motoren. Het weer speelt daarbij een grote rol. ,,De laatste weken zijn de omstandigheden beroerd en is een deel van onze plus door de nattigheid alweer verdwenen.’’

  1. Moeder vermoorde Romy (14) naar Den Haag om hogere straffen: ‘Vraag me af of het zin heeft’

    Moeder vermoorde Romy (14) naar Den Haag om hogere straffen: ‘Vraag me af of het zin heeft’

    De ouders van de vermoorde kinderen Savannah, Romy en Nick gaan begin september naar de Tweede Kamer om hogere straffen voor minderjarige daders af te dwingen. De nabestaanden gaan voorafgaand aan het debat over jeugdstrafrecht persoonlijk in gesprek met minister Sander Dekker (Rechtsbescherming) en overhandigen hierbij de 72.000 handtekeningen die ze de afgelopen weken verzameld hebben. ,,Maar ik vraag mij af of het allemaal wel zin heeft.”
  2. Politie sluit onderzoek Arjen Kamphuis: ‘Het was een kajak-ongeluk’

    Politie sluit onderzoek Arjen Kamphuis: ‘Het was een ka­jak-ongeluk’

    Een jaar na de vermissing van ICT-expert Arjen Kamphuis staakt de Noorse politie haar onderzoek. De politie ter plekke gaat uit van een kano-ongeluk als meest reëel scenario voor de verdwijning. Een van de grote mysteries in de zaak lijkt wel opgelost: Kamphuis’ telefoon en computer werden na zijn verdwijning meegenomen door twee truckers, zo blijkt nu. Daardoor maakte de simkaart van Kamphuis later contact met een telefoontoren in het zuiden.