Volgens de RAI Vereniging wordt Nederland een waar walhalla voor Oost-Europese fietsendieven
Volledig scherm
Volgens de RAI Vereniging wordt Nederland een waar walhalla voor Oost-Europese fietsendieven © anp

‘Nederland wordt walhalla voor fietsendieven als politie prioriteiten verlegt’

De politie stapt wegens capaciteitsproblemen uit een landelijke expertisegroep inzake fietsendiefstallen. ,,Geen prioriteit meer’’, klinkt het. Regionale korpsen moeten het nu zelf oppakken. ,,Een onbegrijpelijk besluit met grote gevolgen voor de maatschappij’’, zegt belangengroep RAI Vereniging.  Fietsdiefstallen kosten de samenleving volgens de RAI circa 600 miljoen euro per jaar.

Jaarlijks wordt naar schatting vijf procent van de Nederlanders slachtoffer van een fietsendief. Volgens de RAI kost dat onze samenleving zo’n 600 miljoen euro. Vooral e-bikes en dure racefietsen zouden ten prooi vallen aan Oost-Europese bendes, die de tweewielers ‘in grote aantallen’ de grens over brengen.

De Stichting Aanpak Fiets- en E-bikediefstal (SAFE), een samenwerking van bedrijfsleven, branchepartijen, kennisinstellingen, overheid en politie, heeft het aantal diefstallen de afgelopen jaren met succes weten terug te dringen. Aan die teruggang lijkt nu, door de capaciteitsproblemen, een eind te komen.

Van groot belang

,,Er dreigt ruim tien jaar ervaring en een geweldig netwerk verloren te gaan”, aldus RAI-voorzitter Steven van Eijck. Mede dankzij een gezamenlijke aanpak in samenwerking met de Nationale Politie nam het aantal fietsdiefstallen in die tien jaar af van zo'n 850.000 naar circa 550.000 fietsen per jaar.

,,Fietsen is van groot belang voor onze samenleving”, zegt Van Eijck. ,,Niet alleen is het een belangrijk wapen in de strijd tegen files, uitstoot van CO2 en uitstoot van schadelijke stoffen, het is bovenal gezond, ontspant en brengt mensen veel plezier.” Hij roept het kabinet op om in te grijpen.

Volgens politiewoordvoerder Robbert Salome krijgt de politie elk jaar een miljoen aangiftes te verwerken. ,,Wij zullen dus keuzes moeten maken en hebben daarom een aantal landelijke prioriteiten. Fietsendiefstal hoort daar niet bij’’, zegt hij. Onderzoek naar afzonderlijke gevallen levert volgens Salome vrijwel niets op.

Fiets steeds duurder

,,Een onbegrijpelijk besluit’’, aldus de RAI-voorzitter. Hij vreest dat als ook de regionale politie haar prioriteiten gaat verleggen, de bereidheid tot aangifte bij slachtoffers nog verder afneemt. Die zou nu al op slechts 25 procent liggen. ,,Als we niet ingrijpen, wordt Nederland een walhalla voor fietsdieven”, stelt Van Eijck.

Ook waarschuwt de RAI ervoor dat verzekeraars hun premies zullen opschroeven. De waarde van een e-bike ligt rond de 2000 euro; de premie bedraagt al snel 10 tot 15 euro per maand. Door de populariteit van de elektrische fietsen is de gemiddelde waarde van een nieuwe fiets (niet en wel elektrisch) opgelopen tot boven de 1000 euro.

Nieuwe fietsen hebben steeds vaker een niet te verwijderen track-and-tracesysteem. Wie fietsendieven minder kans wil geven het stalen ros te verdonkeremanen, adviseert Van Eijck altijd voor een gecertificeerd slot te kiezen. ,,Gebruik daarnaast het liefst altijd twee sloten en zet de fiets in het zicht ergens aan vast’’, klinkt het.