Volledig scherm
De Hr. Ms. Tromp, één van de vier LCF's. © Defensie

Nederlandse fregatten kunnen nauwelijks vechten

De vier geavanceerde Luchtverdedigings- en commandofregatten (LCF's) van de Nederlandse marine kunnen nauwelijks vechten door technische problemen en hebben te maken met gedemotiveerd personeel. Dat stelt de website marineschepen.nl op basis van gesprekken met meerdere marinemensen. Het ministerie van Defensie erkent de problemen. 

De fregatten werden tussen 2002 en 2005 in gebruik genomen. Ze horen bij de meest geavanceerde schepen van de Koninklijke Marine en zo werden ze dan ook gepresenteerd. Met onder meer een topsnelheid van 30 knopen (55,5 km/u), een automatisch ladend kanon op het voordek dat doelen op 30 kilometer afstand kan raken, Rolls Royceturbines, een slim radarsysteem en een romp volgens de toen geldende stealthtechnieken. Hun voornaamste taak is het beschermen van een vloot tegen aanvallen vanaf zee of vanuit de lucht (vliegtuigen en raketten). 

Technische problemen 

Volgens de website kampen de moderne LCF's echter met continue problemen op het gebied van voortstuwing, sensoren en wapens. Dat levert in bepaalde gevallen snelheidsbeperkingen waardoor de fregatten niet sneller kunnen varen dan 20 knopen (37 kilometer per uur). 

Belangrijke sensoren zoals APAR, cruciaal voor luchtverdediging, werken niet of nauwelijks en sommige schepen kunnen niet met een helikopter opereren door technische mankementen aan het schip. Dit is slechts een kleine selectie uit de reeks van defecten die bij marineschepen.nl bekend is.

Noodoplossingen

Volledig scherm
Hr. Ms. De Zeven Provinciën vuurt een raket af bij een oefening in Noorwegen in 2014. © Defensie

Om de problemen het hoofd te bieden zou aan de hand van de opdracht worden bepaald welk schip prioriteit heeft en systemen worden herverdeeld tussen de vier fregatten. Het kan dan zo zijn 'dat een belangrijk systeem dat goed werkt op operationeel inzetbaar schip A toch verwijderd moet worden omdat schip B een opdracht heeft waarbij dat systeem belangrijk is. Het systeem wordt dan overgeplaatst naar schip B, en schip A gaat zonder werkend systeem naar zee'. 

Waar dit eerder nog noodoplossingen waren, lijken ze nu de nieuwe standaard geworden, hetgeen weer dodelijk is voor de 
motivatie van personeel, zo schrijft de site. 

'Defensie komt van ver'

Het ministerie van Defensie erkent dat de Nederlandse vloot last heeft van materieelproblemen. Ook in de toekomst blijft het 'herverdelen' van materieel waarschijnlijk nodig, laat het departement weten in een reactie op het bericht.

Het ministerie zegt dat ,,Defensie van ver komt'' en de afgelopen jaren ,,hard heeft gewerkt om de materiële gereedheid weer op orde te krijgen.'' Datzelfde stelde admiraal Rob Kramer, de hoogste baas van de Nederlandse marine, afgelopen week in een interview met deze krantVoorgaande kabinetsperiodes werd er stelselmatig bezuinigd op Defensie, maar het huidige kabinet heeft extra middelen ter beschikking gesteld. 

,,De schappen met reservedelen raken geleidelijk aan weer vol'', zegt Defensie vandaag. Dat neemt niet weg dat de problemen nog niet voorbij zijn en er dus noodoplossingen nodig blijven. ,,Een schip dat bijvoorbeeld langere tijd uit de roulatie is wegens onderhoud, kan onderdelen afstaan aan een schip dat op missie gaat. Uitgangspunt hierbij is dat schepen die op missie gaan altijd dusdanig zijn uitgerust dat ze hun missie op een goede manier kunnen volbrengen."

Lees door onder het kader. 

De vier luchtverdedigings- en commandofregatten van Nederland:

Zr. Ms. De Zeven Provinciën (F802, 2002 in dienst)

Zr. Ms. Tromp (F803, 2003 in dienst)

Zr. Ms. De Ruyter (F804, 2004 in dienst)

Zr. Ms. Evertsen (F805, 2005 in dienst)

Commando's

Dit jaar werden al diverse onthullingen gedaan over soortgelijke problemen bij de landmacht. Uit een intern onderzoek bleek dat het materieel van de commando's oud, versleten en daardoor gevaarlijk is. Vanuit het korps zelf werd geklaagd over de toestand van de bewapening, doordat die niet in orde was zouden commando's gevaar lopen tijdens missies in het buitenland. Ook hieraan lagen de bezuinigingen ten grondslag.

'Ruim helft van Duitse tanks niet inzetbaar'

Niet alleen de Nederlandse defensie kampt met materieelproblemen. Van de 244 Leopard-2 tanks waarover het Duitse leger beschikt zijn er maar 95 inzetbaar, schrijven kranten van de Duitse mediagroep Funke vrijdag. Ze putten de informatie uit een overzicht van het ministerie van Defensie.

53 tanks worden momenteel opgeknapt. Zeven worden getest en nog eens 89 kunnen niet gerepareerd worden omdat er geen onderdelen zijn. ,,Onbegrijpelijk'', reageerde de voorzitter van de Bondsdagcommissie voor Defensie, Wolfgang Hemmlich.