Nederlandse primeur: Tesla omgebouwd tot rouwauto

De eerste elektrische rouwauto ter wereld is vandaag afgeleverd. De Nederlandse carrosseriebouwer RemetzCar bouwde een Tesla Model S om tot begrafeniswagen.

Quote

Het is een dure auto, die nu dubbel zoveel waard is als een gewone Tesla van 80.000 euro

Erik Metzelaar

De opdracht voor het ombouwen van de Tesla kwam van Van der Lans & Busscher Staatsievervoer, een bedrijf dat al 118 jaar vervoer voor uitvaarten verzorgt. Directeur Jan Busscher zegt: ,,Al jaren zetten wij in op groener vervoer. Ook samen met de gemeente Den Haag. We zijn begonnen met aardgas en de volgende stap zou elektrisch zijn." 

Het plan heeft een tijd op het bureau gelegen. Niet eerder was er een elektrische auto met een actieradius van tenminste 350 kilometer. Tot nu dus. Erik Metzelaar, eigenaar van RemetzCar vertelt: ,,Deze auto redt de 400 km ook wel. Een rit naar Maastricht moet er natuurlijk wel in zitten. Dan kun je tijdens de lunch even bijladen, dat is niet zo'n probleem. Je moet ook de hele dag kunnen rijden zonder op te laden."

Uitdaging

Het ombouwen was een behoorlijke uitdaging voor Metzelaar. ,,De 600 kg zware lithium-ion accu van 300 volt moest volledig worden losgekoppeld, voordat we de auto in tweeën konden zagen. Daarnaast is de auto van aluminium in plaats van ijzer, waardoor naar andere verbindingen moest worden gezocht."

Volledig scherm
De handmatig uitschuifbare vloer voor één uitvaartkist en aan weerszijden een bloemenrek. © RemetzCar


De auto is van 4.97 meter verlengd tot 5.77 meter, waarbij rekening is gehouden met de sportieve belijning van de Model S.

De rouwwagen heeft doorgetrokken glazen zijwanden en een glazen dak. Het interieur is daarbij voorzien van een scheidingswand met ruit, een handmatig uitschuifbare vloer voor één uitvaartkist en heeft aan weerszijden een bloemenrek en een praktische opbergruimte onder de vloer.

Populair

Het model werd eind september gepresenteerd op een vakbeurs voor uitvaarten. ,,Het product sloeg meteen aan. We kregen na twee dagen zoveel reacties. We gaan nu aan het werk voor een aantal klanten in het buitenland, waar de interesse groter is dan in Nederland. Het is een dure auto, die nu dubbel zoveel waard is als een gewone Tesla van 80.000 euro." 

Busscher wil in de toekomst absoluut meer elektrische rouwauto's aan het wagenpark toevoegen. ,,De auto's gaan zeker tien jaar mee. Het is de investering waard. Voor het milieu is het ook goed daarover na te denken."

Algemeen Dagblad gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement