Nederlandse reders bezorgd om veiligheid in Perzische Golf
Er is morgen overleg tussen de koepel van Nederlandse reders, de KVNR, en het ministerie van Defensie over de escalerende situatie in de Perzische Golf. Directeur Annet Koster maakt zich ‘in toenemende mate zorgen’ om de spanning in het gebied waar ook Nederlandse schepen af en aan varen. ,,Eerst leek het nog om incidenten te gaan, nu lijkt het alsof er toch meer aan de hand is.’’
Dit weekend werd duidelijk dat de Britten al de marine op het gebied in het Midden-Oosten afsturen, ter beveiliging van de Britse commerciële zeevaart, maar Koster vindt een verzoek om bijstand van de Nederlandse defensie nog te vroeg. ,,Ik hoop en denk dat we de beveiliging van Nederlandse schepen en onderdanen op een andere manier kunnen organiseren; bijvoorbeeld door samen te werken met andere overheden. Voor ons is het belangrijkste dat die veiligheid gegarandeerd is, maakt niet uit hoe.’'
Recent nog werden twee commerciële schepen -de olietanker Front Altair en tanker Kokuka Courageous- in de Golf van Oman door explosieven geraakt. Welke explosieven precies en wie ze afvuurden, is onduidelijk. De VS en bondgenoot Saoedi-Arabië weten zeker dat Iran erachter zit. Iran zou op zo’n manier af willen dwingen dat het olie-embargo, waar het land zwaar onder zucht, van tafel gaat. Koster wil niet op de beschuldigingen ingaan. ,,Of het nu om kleefmijnen, torpedo’s of ander materiaal gaat: de commerciële zeevaart mag nooit en te nimmer speelbal worden van geopolitieke verhoudingen.’’
Koster had onlangs tijdens een bijeenkomst van ICS (International Chamber of Shipping) ook nog overleg met andere landen over de netelige situatie in het Midden-Oosten. ,,Daar is ook gesproken over de mogelijkheid onze schepen helemaal niet meer naar dat gebied te laten varen, maar dat vonden we, nu de toedracht nog steeds niet duidelijk is, te ver gaan.’’
Hoeveel schepen onder Nederlandse vlag en Nederlandse burgers precies in het gebied zijn, is overigens onduidelijk. Zo vaart baggeraar Boskalis dat betrokken is bij de berging van de twee beschadigde tankers juist vaak onder Cipriotische vlag. Koster: ,,Maar er zijn altijd wel Nederlanders betrokken bij handel in deze regio: een-vijfde van de olieproductie passeert de Straat van Hormuz.’’ De Straat van Hormuz is de nauwe zee-engte vóór de Golf van Oman.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
Rutte tempert verwachtingen: ‘Er is niet één gouden maatregel om migratie te beperken’
Premier Mark Rutte tempert de verwachtingen over het terugbrengen van de asielinstroom naar Europa. ,,Er is niet één gouden maatregel om migratie te beperken”, zei hij vandaag na de ministerraad. -
Is mijn voorschotbedrag wel of niet aangepast naar het prijsplafond?
De overheid heeft besloten consumenten op weg te helpen met de hoge energieprijzen. Begin dit jaar is daarom het prijsplafond ingegaan, waardoor je een maximaal tarief betaalt voor energie. Betekent dit dat het voorschotbedrag nu ook is aangepast? Twee experts leggen uit hoe het zit. -
Beter Eten
Maca-poeder zou wonderen doen in de slaapkamer, maar ‘sekskroket’ werkt misschien beter
In de rubriek Beter Eten schrijft gezondheidsjournalist Tijn Elferink over wat hem opvalt op het gebied van eten en drinken. Een Peruaans poedertje zou zorgen voor een boost van je libido. Waarom je een spannende avond toch beter met een sekskroket kunt beginnen. -
PREMIUM
Brief over bezuiniging op eten in bejaardenhuis was een fout: ‘Had nooit verstuurd mogen worden’
De brief met aangekondigde bezuinigingen op het eten bij het Delftse verzorgingshuis Die Buytenweye had niet zo verstuurd moeten worden, meldt zorgverlener Pieter van Foreest. Oudere bewoners kregen te horen dat maaltijden voortaan precies worden afgewogen om kosten te besparen. ‘Het spijt ons’, schrijft de zorgorganisatie in een nieuwe brief. -
Schiphol kocht stikstofrechten van drie boerderijen die al niet meer bestonden
Luchthaven Schiphol heeft stikstofrechten opgekocht van drie boerenbedrijven die niet meer actief waren. De handel in zogenoemde slapende stikstofrechten is legaal, maar omstreden. Het kan namelijk leiden tot een stijging van de stikstofuitstoot.
-
PREMIUMeigen tuin eerst
Dit moet je weten over snoeien: ‘Bomen en struiken hebben geen voordeel bij het afhakken van ledematen’
Snoeien, stekken, planten, verpotten, zaaien en schoffelen. Tuingoeroe Romke van de Kaa helpt een handje. -
-
-
ijzel op de weg
Tientallen ongelukken en veel vertraging door extreme gladheid, code oranje in deel van land
De verraderlijke gladheid op lokale wegen en snelwegen heeft vannacht en vanochtend tot tientallen ongelukken geleid. Hierbij zijn meerdere gewonden gevallen. Voor de provincies Limburg, Brabant en Gelderland is code oranje afgegeven. In de rest van het land is code geel van kracht, behalve voor de westelijke kustprovincies en Friesland. -
UPDATE
Overleg tussen OM en Extinction Rebellion levert niets op, plan om A12 te blokkeren blijft
Het overleg tussen Extinction Rebellion en het Openbaar Ministerie over de aangekondigde blokkade van de snelweg A12 in Den Haag heeft niks opgeleverd. De klimaatactiegroep weigert op verzoek van de gemeente naar het Malieveld uit te wijken en houdt vast aan de plannen om zaterdag rond het middaguur de snelweg A12 in Den Haag te blokkeren.