Volledig scherm
Erwin (zittend) en Stefan Gaasbeek: 'We hebben er veel tijd ingestoken en een aantal echte verbeteringen doorgevoerd.' © AD/Frans Kanters

Nederlandse tweeling slaat slaatje uit Flappy Bird

Flappy Bird is door zijn Vietnamese ontwikkelaar Dong Nguyen de nek omgedraaid, maar de naam van het razendpopulaire spelletje met het irritante vogeltje leeft voort. Twee broers, een tweeling voor wie de term 'nerd' speciaal lijkt te zijn uitgevonden, zijn in het bezit van de domeinnaam FlappyBird.com. Deze week lanceren zij Flying John, ofwel 'Flappy Bird 2.0', een eigen variant die nóg verslavender zou zijn.

Volledig scherm
Het computerspelletje Flappy Bird. © AFP
Quote

Met Nguyen hadden we graag willen samenwer­ken. Het ging ons niet om verkopen, anders hadden we wel een Amerikaans bod van 100.000 dollar geaccep­teerd. Iedereen die Flappy Bird googelt, komt op onze site terecht. Dat is goud waard.

Stefan Gaasbeek
Volledig scherm
Flappy Bird-maker Dong Nguyen. © AFP

Stefan Gaasbeek (23) is het knutselen in de garage duidelijk ontgroeid. Woont broer Erwin nog thuis bij zijn ouders in Soest, Stefan woont sinds een halfjaar in een luxe flat in de Amersfoortse wijk Vathorst. De inrichting houdt het midden tussen toonzaal van een peperduur computermerk en een lifestyle meubelketen. 'Ik ben niet zo van het inrichten. Mijn zus heeft wat laten komen.'

Broers handig met domeinnamen
Flying John is niet hun eerste spelletje. Bijna tien jaar geleden, 14 waren ze toen, ontwikkelden de broers Bulletstar, een game die nog altijd voor een gestage stroom aan reclame-inkomsten zorgt. Ook zijn ze handig in het handelen met domeinnamen. Nog voordat Flappy Bird bekend was, hadden zij al FlappyBird.com vastgelegd.

Stefan: 'Ik heb ettelijke keren contact gezocht met Dong Nguyen. Eén keer heb ik hem aan de lijn kunnen krijgen. Hij was heel duidelijk. Hij wilde niets van ons weten. Heel jammer, want het had een prachtige win-winsituatie kunnen opleveren.'

100.000 dollar
'Met Nguyen hadden we graag willen samenwerken', vervolgt hij. 'Het ging ons niet om verkopen, anders hadden we wel een Amerikaans bod van 100.000 dollar geaccepteerd. Iedereen die Flappy Bird googelt, komt op onze site terecht. Dat is goud waard, helemaal voor types die virussen willen verspreiden. Van die wereld willen we heel ver blijven.'

De broers erkennen dat zij een slaatje proberen te slaan uit het succes van Flappy Bird. 'Maar wél met een goed product. We hebben er veel tijd in gestoken en een aantal echte verbeteringen doorgevoerd. Spelers kunnen nu ook onderling de competitie aan. Er zijn meerdere achtergronden om je spel te pimpen. En je kunt munten verdienen en kopen om toegang te krijgen tot speciaal getalenteerde vogels.'

Lancering Voice of TV in Amerika
De broers denken graag internationaal. In juli wordt in Amerika hun grootste project tot nu toe gelanceerd: Voice of TV. Na vier jaar van voorbereiding en contacten leggen wordt een fansite voor dramaseries gelanceerd. Het lijkt alsof het om een particulier facebookinitiatief gaat, maar in werkelijkheid is het een marketinginstrument voor producenten die kijkcijfers willen opschroeven.

Ze mogen dan ogen als nerds, de broers zijn vooral slimme vogels.