Lelystad Airport vanuit de lucht. De nieuwe vakantieluchthaven moet in principe in 2020 open.
Volledig scherm
Lelystad Airport vanuit de lucht. De nieuwe vakantieluchthaven moet in principe in 2020 open. © Foto Freddy Schinkel

‘Nee’ uit Brussel zet opening Lelystad Airport onder grote druk

De opening van het nieuwe vakantievliegveld in Lelystad dreigt opnieuw vertraging op te lopen. De Europese Commissie blokkeert regelgeving waarmee het ministerie vakantievluchten wil dwingen van Schiphol naar Lelystad Airport te verhuizen.

Dat schrijft minister Cora van Nieuwenhuizen in een brief aan de Tweede Kamer. Afgelopen juli diende ze in Brussel de zogenoemde verkeersverdelingsregel in. Deze regelgeving moest het mogelijk maken dat vliegmaatschappijen met vakantievluchten vanaf Schiphol zouden verkassen naar Lelystad Airport. Zo wordt op Schiphol ruimte gecreëerd voor lucratievere intercontinentale vluchten. Dat is een keiharde voorwaarde van de Tweede Kamer voor opening van de nieuwe vakantieluchthaven in de polder.

Geen goedkeuring

Brussel gaat, net als eerder dit jaar, niet akkoord met de verkeersverdelingsregel (VVR) van het ministerie. Omdat er nu geen zicht meer is op goedkeuring, heeft Van Nieuwenhuizen de verkeersverdelingsregel ingetrokken. In de Kamerbrief schrijft ze: ‘Ik ben in overleg met de Europese Commissie om te komen tot een aangepaste VVR die enerzijds recht doet aan het doel dat Lelystad Airport gaat functioneren als overloopluchthaven van Schiphol en anderzijds tegemoet komt aan de bezwaren van de Europese Commissie.’

Omstreden

Omdat het in de praktijk lastig blijkt om vliegmaatschappijen te verleiden om hun stek op Schiphol op te geven en naar Lelystad te komen, wilde het ministerie met de verkeersverdelingsregel een stok achter de deur hebben om ze eventueel te dwingen. Daar gaat nu vooralsnog een streep door.

GroenLinks-Kamerlid Suzanne Kröger spreekt van ‘goed nieuws’. ,,De minister wordt voor de tweede keer teruggefloten door Europa: wat Nederland wil mag niet. De plannen voor het vakantievliegveld staan op losse schroeven, want dit was een harde randvoorwaarde van de coalitie. Goed nieuws voor omwonenden, de natuur en het klimaat.”

Volgens planning opent Lelystad Airport in 2020 de deuren. Wat de tegenvaller vanuit Brussel voor de opening betekent, is nog niet bekend.

  1. Aantal coronapatiënten op ic met 24 gestegen, maatregelen ‘langer nodig’

    Aantal coronapa­tiën­ten op ic met 24 gestegen, maatrege­len ‘langer nodig’

    De groei van het aantal bezette IC-bedden gaat langzamer dan verwacht. Daarmee wordt het waarschijnlijker dat er op de piek van het aantal coronapatiënten in Nederland voldoende IC-bedden beschikbaar zijn. Consequentie van een rustigere stijging is ook dat het langer duurt voordat het virus onder controle is en dat maatregelen langer van kracht moeten zijn om een nieuwe piek te voorkomen. Dat zegt Ernst Kuipers van het Landelijk Netwerk Acute Zorg.
  2. Privacybaas Aleid Wolfsen: ‘Het is levensgevaarlijk wat er gebeurt’
    PREMIUM
    Interview

    Privacy­baas Aleid Wolfsen: ‘Het is levensge­vaar­lijk wat er gebeurt’

    Over de hele wereld nemen overheden vergaande maatregelen om corona onder de duim te krijgen. Daarbij wordt de inzet van digitale middelen als drones, camera’s, gezondheidsapps en telecomdata niet geschuwd. Ook in Nederland. Privacybaas Aleid Wolfsen van de Autoriteit Persoonsgegevens houdt het scherp in de gaten. ,,Fantastisch aan de ene kant wat technologie ons brengt, maar aan de andere kant is het levensgevaarlijk dat wat er gebeurt.”