Volledig scherm
PREMIUM
© ANP

Niet thuis? Briefje in bus: 'Het pakketje 'lig' in de oranje kliko'

Pakketbezorgers gaan steeds 'creatiever' om met de bezorging van pakketjes. Pakjes worden in de kliko, achter de plantenbak of in de barbecue 'bezorgd'.

Volledig scherm
In Amerika is het gebruikelijk dat pakketjes bij de deur worden gelegd, maar in Nederland wordt het niet altijd gewaardeerd als bestellingen 'in de kliko' of 'in het hok' worden achtergelaten. © Ton Voermans

Vooral in deze cadeaumaand is het schering en inslag dat de bestelling in de afvalbak of natgeregend in de voortuin belandt. Soms met een briefje in de bus met de mededeling dat de kliko dienst deed als brievenbus; soms is het een zoektocht waar het pakje is verstopt.

Pakjesbezorgers werken zich suf. Gemiddeld worden ze geacht twintig pakjes per uur af te leveren. Bij de buren aanbellen kost tijd en bezorgers zoeken creatieve oplossingen om hun bestelbusje leeg te krijgen. De Utrechtse Lisa Hu vond begin deze maand tot twee keer toe pakketjes ín de barbecue, met een briefje van de bezorger in de bus. ,,Een pakje bevatte de contactlenzen voor mijn man, een voorraad voor een paar maanden met een waarde van zo'n 80 euro. Ik ben er vrij laconiek onder. Wie kijkt er nu onder de barbecue en ze liggen toch droog? Maar mijn man was er minder blij mee. 'Wat als er nu iets echt belangrijks in zit', zei hij.''

'Pakket lig in de oranje kliko' stond er in krom Nederlands op het briefje dat Ben Brandwacht uit Doesburg vorige week op de deurmat vond. ,,Inderdaad, de kliko die ik de vorige avond toen ik na een late dienst thuiskwam aan de straat had gezet. Toen ik ging kijken was-ie natuurlijk al geleegd. Er zaten gelukkig geen kerstcadeautjes in, maar een paar Ikea-lampjes. Maar je moet er wel weer achteraan om het te regelen.''

  1. Auschwitz-museum woest op Bol.com om verkoop 'hatelijke en gruwelijke' naziboeken

    Auschwitz-museum woest op Bol.com om verkoop 'hatelijke en gruwelijke' naziboeken

    Het museum Auschwitz Memorial doet een dringende oproep aan Bol.com en Amazon om per direct te stoppen met de verkoop van ‘hatelijke, gruwelijke en antisemitische boeken’. Omstreden boeken van auteurs zoals oorlogsmisdadigers Heinrich Himmler en Julius Streicher worden verkocht in de webshop van de bedrijven. Bol.com heeft begrip voor de oproep en begrijpt het sentiment, maar laat weten de boeken niet uit de verkoop te halen.
  2. Geen regels voor kindvloggers: ‘Bij sommige ouders staan de eurotekens in de ogen’
    PREMIUM

    Geen regels voor kindvlog­gers: ‘Bij sommige ouders staan de eurotekens in de ogen’

    Ze testen cosmeticaproducten, spelen met speelgoed of maken slijm. Hun video’s worden miljoenen keren bekeken en adverteerders betalen grof geld. Geen wonder dat het aantal kindvloggers met een eigen YouTube-kanaal is geëxplodeerd. Hoewel de regels voor kinderarbeid streng zijn, lijken kindvloggers vrij spel te hebben. En dat is een probleem, vinden experts. ,,Een kind is geen verdienmodel.”