Volledig scherm
Reizigers die van en naar Den Haag Centraal lopen gaan onder het U-vormige gebouw - midden op de artist impression - door. © Gemeente Den Haag

Nieuw gebouw bij CS en giga-fietsenstalling

Een echte entree voor de stad moet het worden en in feite een nieuwe voorkant van het Den Haag Centraal. De gemeente wil omvangrijke nieuwbouw op het KJ-plein en eronder een stalling voor tienduizend fietsen.

Volledig scherm
Het KJ-plein is nu vooral een fietsparkeerplek. © archieffoto AD

De wethouders De Bruijn en Revis presenteerden gisteren de uitgangspunten voor de definitieve inrichting van het Koningin Julianaplein. Volgens Revis wordt een nieuwe start gemaakt op het plein, waar de ontwikkelingen stilliggen sinds het het niet doorgaan van het M-gebouw van Rem Koolhaas in 2010.

,,We nodigen ontwikkelaars uit te komen met een plan voor een gebouw, dat het plein een meer besloten karakter geeft. Het stationsgebied moet een paleisachtige entree krijgen, net zoals je in het buitenland ook wel ziet.''

De gemeente geeft in schetsen aan dat er een u-vormig gebouw moet komen van ongeveer veertig meter hoog. Dit onttrekt het bestaande CS-complex, bijgenaamd 'De Grafzerk', grotendeels aan het zicht.

Glazen dak
Het gebouw zou door een glazen dak verbonden kunnen worden met het station. Als functie denkt Revis aan een hotel of aan appartementen. De contacten met de NS zijn goed, dus de wethouder verwacht dat het bedrijf meewerkt aan de nieuwbouw.

Voordat er bovengronds iets gebeurt laat de gemeente zelf onder het plein een fietsenstalling met tienduizend plekken bouwen. ,,Er staan nu dermate veel fietsen dat het een chaos is op het plein. Als de fietsen ondergronds kunnen worden gestald, wordt de stadsentree een stuk mooier,'' aldus wethouder Tom de Bruijn.

Quote

Het stationsge­bied moet een paleisach­ti­ge entree krijgen, net zoals je in het buitenland ook wel ziet.

Wethouder Boudewijn Revis

Rijnstraat
De stalling krijgt mogelijk een aansluiting op de ondergrondse stalling van de NS. Er wordt nog bekeken hoe het verder moet met de stalling aan de Rijnstraat, die nu slecht wordt gebruikt. Deze blijft waarschijnlijk bestaan, maar wordt zeker niet uitgebreid, zoals De Bruijns voorganger Peter Smit had bedacht. De nieuwe stalling zou eind volgend jaar al klaar moeten zijn, maar De Bruijn gaf aan dat het vermoedelijk later zal worden.

De vormeloze vlakte van het KJ-plein vormt al decennialang een stedenbouwkundig probleem. In de loop der jaren passeerden verschillende bouwplannen de revue, met als climax in 2010 het negentig meter hoge M-gebouw van Koolhaas, dat over de Bezuidenhoutseweg heen zou komen te staan. Uiteindelijk bleek de betrokken projectontwikkelaar niet in staat het plan van de grond te krijgen.

Reageren? hc.lezers@ad.nl