Volledig scherm
De nieuwe slogan van de BOB-campagne © Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat

Nieuwe campagne tegen alcohol in verkeer: Ben je Bob, zeg het hardop!

Verkeersminister Van Nieuwenhuizen lanceert, vlak voor de feestdagen, een nieuwe campagne tegen alcohol in het verkeer waarbij ze iedereen oproept om niet met drank op in de auto te stappen. 

De befaamde BOB-campagne richt zich ditmaal op mensen die alleen in de auto stappen, thuisdrinkers (mannen 35+, vrouwen 50+) en beginnende bestuurders die horeca bezoeken (man, 25). De belangrijkste slogan en boodschap is: ‘Ben je Bob, zeg het hardop!’

Niet met drank op rijden

Van Nieuwenhuizen: ,,Dit zijn traditioneel de dagen van het jaar dat er veel borrels zijn. Daarna komen de kerstdagen zelf, dan Oud en Nieuw en de nieuwjaarsborrels. Een goed moment dus om er weer bij stil te staan dat je niet met drank op achter het stuur kruipt.”

De BOB-campagne bestaat in Nederland al sinds 2001. Volgens de bewindsvrouw op Infrastructuur en Waterstaat is inmiddels wel duidelijk dat er een BOB moet zijn als mensen met een groepje rijden. ,,Maar ook mensen die alleen ergens naar toe gaan, moeten zich van tevoren de vraag stellen: ‘Hoe kom ik thuis als ik wat wil drinken?’”

Promotie

Vanaf deze week december zijn nieuwe borden over de campagne, zo‘n 220 vanuit het Rijk, langs de snelweg gezet. Ook provincies en gemeenten plaatsen de komende tijd borden en trekken samen op met bijvoorbeeld promotieteams van Team Alert en Veilig Verkeer Nederland.

Volgende week verschijnen de nieuwe televisie- en radiospots en starten er online video en advertenties op internet en sociale media.