Volledig scherm
© ANP

Nieuwe dienstregeling NS begint met ‘beste reizigers’

De Nederlandse Spoorwegen en andere openbaarvervoerbedrijven beginnen zondag met de nieuwe dienstregeling. NS meldt dat er 130 extra treinen gaan rijden: 50 intercity’s en 80 sprinters. Ook zal er vanaf zondag voortaan ‘Beste reizigers’ uit de luidsprekers klinken.

De tienminutendienst tussen Amsterdam CS , Utrecht , Den Bosch en Eindhoven gaat vanaf zondag iedere dag rijden. Afgelopen maanden is er op veertien woensdagen uitvoerig mee geoefend. Op die dagen reden gemiddeld 142 van de geplande 144 treinen. 93 procent van de reizigers was positief, zegt NS. De treinen móeten iedere 10 minuten vertrekken en dat betekent dat de conducteur meedogenloos op zijn fluitje zal blazen als het tijd is, ook al komt er nog een klant aangerend. Een troost voor degene die nét de trein mist: over 10 minuten vertrekt er weer een.

Stapsgewijs neemt NS vanaf zondag ook afscheid van het ‘Dames en heren’ dat nu nog uit de automatische omroepinstallaties klinkt. Het wordt ‘Beste reizigers’. Het spoorbedrijf denkt met deze genderneutrale aanspreekvorm niemand meer voor het hoofd te stoten. Het ‘Dames en heren’ verdwijnt eerst uit de luidsprekers op het station en later ook uit de treinen.

Bij het ingaan van de nieuwe dienstregeling opent het nieuwe station Boskoop Snijdelwijk. Dit station ligt tussen Alphen aan de Rijn en Gouda, een provinciale concessie waar NS onder de vlag van R-net rijdt. In 2018 opent op dit traject ook station Waddinxveen Triangel.

Volgens NS verandert er voor de dagelijkse 1,2 miljoen reizigers veel minder dan vorig jaar, toen de gehele dienstregeling opnieuw werd gemaakt. Toch zijn er de nodige wijzigingen:

• Er komen extra treinen tussen Meppel en Leeuwarden.

• In de spits rijden er in de drukke richting meer sprinters tussen Utrecht Centraal en Houten Castellum.

• In de spits komen er in de drukke richting extra treinen met een kortere reistijd. De reistijd tussen de Zeeuwse steden en Brabant en de Randstad wordt hier dan een kwartier korter.

• In de avonduren en weekenden rijden er meer intercity’s van Utrecht Centraal naar Eindhoven, Schiphol Airport en Nijmegen.

• Op zondag rijden vier in plaats van twee intercity’s per uur tussen Alkmaar en Amsterdam Centraal.

• Er komt een rechtstreekse trein van Enkhuizen via Amsterdam naar Utrecht en verder naar Eindhoven en Heerlen.

Er zijn ook verslechteringen: Zo wordt de reistijd Utrecht-Tiel 5 minuten langer omdat er in Geldermalsen langer gewacht moet worden op de tienminutendienst. Volgens NS gaan er in de nieuwe dienstregeling echter meer mensen op vooruit dan achteruit.

Bekijk hier een  kaart van Nederland met de belangrijkste wijzigingen.