Volledig scherm
De proef om in te checken bij de NS met je mobiel faalde jammerlijk © ANP

Nieuwe proef ov-chip met mobiel én bankpas snel van start

De proef om per smartphone in het openbaar vervoer te reizen mag totaal mislukt zijn, deze zomer wordt begonnen met een nieuwe poging. Dit keer betreft het een poging met de grote banken en creditcardbedrijven Visa en Mastercard. 

Quote

We willen mensen drie reismanie­ren bieden: met de bankpas, smartphone of QR-code

Maarten Bijl, Translink

De proef gaat lopen op het NS-traject tussen Leiden en Den Haag en in de trams van de HTM in Den Haag. De voorbereidingen zijn inmiddels in volle gang. ,,Eigenlijk zouden we dit voorjaar beginnen, maar door de gestrande proef zijn we extra zorgvuldig en nemen we de tijd'', zegt Berend Jan Beugel van Betaalvereniging Nederland.

Aan de nieuwe proef doen de grote banken en betaalgiganten Mastercard en Visa mee. Reizigers kunnen straks contactloos inchecken met hun bankpas of smartphone en hoeven geen saldo op te laden.

De technologie werkt met de NFC-chip die alle huidige bankpassen en moderne smartphones bezitten. Om de proef te faciliteren komen er in Den Haag en Leiden speciale poortjes.

Betaalvereniging Nederland heeft hoge verwachtingen, zeker nu de proef middels de betaalstandaard van Mastercard en Visa werkt. Die zit in alle pinpassen en laat miljoenen Nederlanders contactloos betalen. ,,Op diverse plekken op de wereld werkt dit in het ov al probleemloos'', stelt Beugel. 

Goede hoop

Volledig scherm
Reizigers op Utrecht Centraal. Nu is alleen met ov-chip of via een duurder papieren kaartje door de poortjes te komen. © ANP

Betaalvereniging Nederland noemt het voorbeeld van de Londense metro waar reizigers de afgelopen jaren al 1 miljard ritten met hun bankpas en in mindere mate met hun smartphone maakten. 

Ov-chipuitbater T
ranslink plaatst de nuance dat de Londense metro relatief eenvoudig terrein is. ,,Onze ov-chip kaart werkt nationaal en met tal van regionale vervoerders. Dat is een stuk ingewikkelder'', zegt Maarten Bijl.

Desalniettemin heeft Translink eveneens goede hoop. De gestrande proef bleek voor het bedrijf achter de ov-chip in ieder geval een fikse mislukking.

Veel van de 8.000 deelnemers 
kregen de digitale portemonnee die ze naast de app moesten downloaden slechts met moeite aan de praat. Bovendien werkte het reizen op de mobiel enkel op bepaalde telefoons die draaien op Android.

Toekomst

Volledig scherm
AD-verslaggever Ton Voermans testte eerder het reizen via de mobiel. De proef bleek echter een mislukking. © Shody Careman

 ,,Hoewel mensen waar het wel lukte tevreden waren, was het technologisch te bewerkelijk'', concludeert Bijl. Hij wijst er op dat in de proef, waaraan mobiele aanbieders KPN en Vodafone meededen, negen verschillende ict-systemen naadloos moesten samen werken. ,,Dat bleek te veel gevraagd. Soms kun je dan beter stoppen, leren van die ervaringen en doorgaan.''

Dit jaar hopen Translink en de gezamenlijke ov-bedrijven flink vaart te maken en het openbaar vervoer klaar te maken voor de toekomst. ,,Reizigers krijgen komende jaren drie mogelijkheden aangeboden, zet Bijl uiteen. ,,Reizen met een contactloze bankpas, met de mobiel en via een bar-  of QR-code.''

Om dat mogelijk te maken moeten Translink en de andere bedrijven overschakelen op de zogenaamde EMV-betaalstandaard. Dat is de hierboven al vermelde technologie van MasterCard en Visa, waarmee vanaf de zomer in de regio Den Haag-Leiden wordt getest. 

Fundamenteel besluit

Quote

Het is alsof je de fundamen­ten van de ov-chip wijzigt

Maarten Bijl

Dit besluit moet later dit jaar vallen en is ingrijpend. ,,Het is alsof je de fundamenten van de ov-chip wijzigt," zegt Bijl. ,,Nu hebben we een card based system waarbij alle informatie op de kaart staat en de poortjes die gegevens uitlezen. De toekomst is een systeem waarbij je reisgegevens centraal opgeslagen zijn, zodat je op diverse manieren kunt reizen."

Ander voordeel is dat dan geen saldo meer hoeft te worden bijgeladen. Nu moet op een anonieme kaart minstens 20 euro staan. Veel Nederlanders ergeren zich daar groen en geel aan. Verder kostte het lange tijd veel inspanning om saldo weer van de ov-chip te halen. Translink heeft dat proces nu flink vereenvoudigd.