Volledig scherm
© AD

'Nieuwe' rotonde blijft miljoenen opslokken

Amersfoort worstelt met een grote rotonde die er pas tien jaar ligt, maar nu al zo onveilig is voor de gebruikers dat hij compleet op de schop moet. Kosten: waarschijnlijk tussen de 30 en de 40 miljoen euro.

De Nieuwe Poort, zoals het verkeersplein op papier heet, is een eenbaansrotonde met vijf op- en afritten. Fietsers kunnen hem, over een vrijliggend pad, zowel links- als rechtsom nemen. Onder de rotonde ligt een tunnelbak van één strook per rijrichting, waar doorgaand verkeer de stad in en uit wordt geleid.

De Nieuwe Poort vormt één van de belangrijkste toegangen tot het centrum, en ligt bij het Eemplein, ook wel het tweede stadshart genoemd. Pal aan de rotonde ligt onder meer een grote bioscoop, de MediaMarkt, het Mercurehotel en een Burger King. En dus is het druk, op het verkeersplein. Op een gemiddelde zaterdagmiddag rijden er 1500 auto’s en bijna 900 fietsers overheen, wijzen tellingen uit.

En dat worden er de komende jaren alleen nog maar meer, blijkt uit hetzelfde onderzoek waar de tellingen uit voortkomen. Vanwege de verwachte groei van de stad, houdt Amersfoort tot 2030 rekening met een verkeerstoename van 20 tot 40 procent op de rotonde. Voor één van de armen, die uitkomt op een terrein waar een nieuwe woonwijk voorzien is, wordt zelfs een verdubbeling verwacht.

Veiliger

De voorbije jaren werd al van alles gedaan om de rotonde veiliger te maken. Vorig jaar werden er nog middengeleiders in de weg geplaatst, en werd er een soort sluis ingesteld: auto’s rijden nu in twee etappes de rotonde op, waarbij ze eerst de fietsers voorrang moeten geven. Eerder plaatste de gemeente al verkeerslichten op de rotonde. Het mocht allemaal niet baten: nog altijd is de rotonde met regelmaat het toneel van (bijna-)ongelukken.

Nadat er al voor vele tienduizenden euro’s in het plein is geïnvesteerd, moet Amersfoort de rotonde nu dus écht op de schop gooien. Vanavond besluit de gemeenteraad of 350.000 euro mag worden uitgegeven aan een diepgravend onderzoek naar wat de beste manier hiervoor is. Eerder presenteerde het gemeentebestuur al een denkrichting, waarbij zeker één arm aan de tunnelbak wordt toegevoegd. Het planjaar voor de aanpassing is 2030.

Hoeveel de verbouwing gaat kosten? Dat is nog niet zeker. Algemeen wordt rekening gehouden met een bedrag tussen de 30 en de 40 miljoen euro. Eerder onderzoek van verkeersdeskundigen wees uit dat voor dit soort aanpassingen aan de tunnelbak met dit soort bedragen rekening moet worden gehouden.

Ingrepen

De deskundigen concludeerden ook dat kleinere ingrepen, zoals het plaatsen van extra verkeerslichten, te weinig zoden aan de dijk zetten. Ook het veranderen van de huidige situatie, zoals bijvoorbeeld het fietsers beletten in twee richtingen te rijden, wijst ze ook van de hand: fietsers zullen immers toch de kortste weg kiezen, ook als dat niet mag.

In de loop van 2018 wil Amersfoort weten waar ze aan toe is. Dan wordt waarschijnlijk ook duidelijk waar de stad het geld vandaan haalt. Want de tientallen miljoenen die hoogstwaarschijnlijk nodig zijn, heeft ze niet op de plank liggen. Wethouder Hans Buijtelaar (VVD, Verkeer) noemde een bijdrage van de provincie of de rijksoverheid eerder nog ‘niet vanzelfsprekend’.