Volledig scherm
Een filiaal van een brillenwinkel © ANP

Nieuwkomers openen online aanval op brillenmarkt

Nieuwkomers springen in het gat dat opticiens online hebben laten liggen. Zij geloven dat ook een volledige bril op sterkte prima via een webwinkel te verkopen is. Na de mode- en schoenwinkels staat nu de brillenbranche aan de vooravond van een revolutie.

Quote

Wij zien echt een gat in de markt. In Nederland zijn veel fysieke opticien­win­kels, maar online gebeurt er nog weinig

Andrea Bergshoef van Mister Spex in Nederland
Volledig scherm
Andrea Bergshoef van Mister Spex: 'Wij zien echt een gat in de markt.' © ANDREAS LUKOSCHEK PHOTOGRAPHY

Zoveel kabaal als Zalando maakt Mister Spex nog niet. In relatieve stilte heeft de Duitse brillenboer onlangs een brillenwebshop geopend in Nederland. Maar de ambities van de online opticien, die vorig jaar via zijn webwinkel 1,5 miljoen klanten bediende en een omzet boekte van 65 miljoen euro, zijn groot.

Binnen een paar jaar wil het 10 procent van de Nederlandse markt hebben veroverd, zegt manager Andrea Bergshoef van Mister Spex in Nederland. ,,Wij zien echt een gat in de markt. In Nederland zijn veel fysieke opticienwinkels, maar online gebeurt er nog weinig."

Dat zien ook andere nieuwkomers. Zo verkopen SmartBuyGlasses (een bedrijf uit Hong Kong), Ace&Tate (prijsvechter met eigen collectie) en Onyourface (merken-outlet) sinds kort ook complete brillen op sterkte in Nederland.

Behoefte
De bekende opticienketens als Pearle, Specsavers, Hans Anders en Eyes+More doen dat niet. Consumenten hebben daar geen behoefte aan, zegt Ilse Heemskerk van Grand Vision, het moederbedrijf van onder andere Pearl en Eye Wish. ,,Brillenglazen aanmeten; zien en voelen hoe het montuur op je gezicht staat is iets dat klanten heel graag in een winkel ervaren.''

De online brillenverkopers zien dat anders. ,,Van schoenen werd aanvankelijk ook gezegd dat klanten ze per se in een winkel wilden passen,'' zegt Pieter Smit van Onyourface.nl. ,,Met een virtuele passpiegel valt goed te zien of een montuur past.''

Die 'spiegels' werken met hulp van een portretfoto die klanten uploaden of zelfs webcambeelden, waarop de bril met het gezicht meebeweegt. Mister Spex, Onyourface en het ook Nederlandse Ace&Tate bieden tevens de optie om vier monturen thuis te passen - gratis en zonder verplichtingen.

Volledig scherm
Een oogmeting in een filiaal van Pearle Opticiens © ANP
Quote

We doen geen dingen waar klanten niet op zitten te wachten. Maar we zijn er klaar voor

Ilse Heemskerk, Grand Vision

Concurreren
De nieuwkomers concurreren op prijs met de traditionele opticiens. ,,Wij hebben geen kosten aan winkels met personeel,'' verklaart Bergshoef. ,,Daarom is een bril bij ons gemiddeld eenderde goedkoper.''

Voor een oogmeting moeten klanten nog altijd naar een opticien. In Duitsland werkt Mister Spex, dat 6 jaar geleden werd opgericht, samen met 500 zelfstandige opticiens. Die krijgen een commissie voor elke meting of bril die ze afstellen voor een webwinkelklant. In Nederland probeert het bedrijf ook zo'n netwerk op te bouwen. Technologie om op afstand brillen aan te meten bestaat ook al, maar is nog niet nauwkeurig genoeg. Nieuwe brillenglazen aanmeten via de webcam is nog toekomstmuziek.

Net als de Duitse webwinkel Zalando, die de schoenen- en kledingbranche opschudde, heeft Mister Spex de steun van investeringsmaatschappijen. Begin dit jaar pompte Goldman Sachs 32 miljoen euro in het bedrijf om snelle internationale uitbreiding te financieren. Behalve in Nederland, België en de Alpenlanden bezorgt de webwinkel nu ook brillen in Scandinavië en het Verenigd Koninkrijk. In Nederland is 'een hoog budget' beschikbaar voor marketing, zegt Bergshoef.''

Opschudden
De nieuwkomers zullen de opticienbranche flink opschudden, verwacht e-commercedeskundige Cor Molenaar. ,,De marges in die sector zijn ontzettend hoog. Die zullen flink dalen. Dat zal leiden tot een sanering in de branche, zoals we ook hebben gezien bij kleding- en schoenenwinkels.''

Opticienketens onderling voeren al langer een zware concurrentiestrijd, met tweede brillen gratis. Dat ze nog geen webwinkels hebben, heeft volgens Molenaar ook te maken met angst voor kannibalisatie van de omzet van hun stenen winkels. Dat die vaak worden gerund door zelfstandige franchisenemers, maakt de overstap naar een webwinkel extra lastig.''

Ondertussen zitten de brillenwinkels niet helemaal stil. Achter de schermen bereiden ze zich volgens Molenaar wel degelijk voor op de concurrentieslag online. Zo zijn lenzen online te bestellen en kunnen klanten monturen via de website bekijken en reserveren voor een pasbeurt in het dichtstbijzijnde filiaal. De overstap naar een webwinkel is dan niet zo groot, aldus Heemskerk. ,,We doen geen dingen waar klanten niet op zitten te wachten. Maar we zijn er klaar voor.''

Algemeen Dagblad gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement