Volledig scherm
Een IC Direct ter hoogte van Berkel en Rodenrijs © ANP

Noodkreet HSL-machinisten: NS traint ons slecht, daardoor vallen treinen uit

NS gooit HSL-machinisten zonder goede training en begeleiding in het diepe op de hogesnelheidslijn. Daardoor vallen er onnodig veel IC Direct-treinen uit, stellen 1200 treinbestuurders en vakbond FNV in een manifest aan de spoorwegen. 

De HSL is afgelopen maanden voor de zoveelste keer in het nieuws vanwege veelvuldig falende treinen. Mede door een mysterieuze softwarefout vallen nog meer IC Direct-treinen stil dan normaal en is de betrouwbaarheid op het hogesnelheidsspoor gedaald tot onder de wettelijke minimumeis van ruim 82 procent. Dat is veel minder dan op het gewone spoor.

Waar NS onlangs stelde dat enkel forse investeringen de HSL beter maken, denken 1200 NS-machinisten daar anders over. Zij missen fundamentele training. ,,NS heeft de beste machinisten ter wereld in dienst, maar biedt ze veel te weinig tijd om het HSL-traject te leren beheersen,” zegt Henri Janssen, bestuurder van FNV Spoor. ,,En als ze daar dan rijden is de ondersteuning vaak bedroevend.” 

In een twaalf punten tellend verbeterplan eisen de 1200 machinisten beterschap. ,,Breid de opleiding inclusief praktijkopleiding substantieel uit,” luidt punt vijf. ,,Leid de machinisten op tot praktijkervaren vakkrachten op de HSL, zodat ze vanuit vakkennis in voorkomende gevallen autonoom kunnen handelen.”

Onvoldoende onderhoud

De bestuurders eisen verder dat nieuwe HSL-machinisten een ervaren begeleider meekrijgen. Er moet verder een ‘loket’ komen voor ondersteuning bij problemen. ,,In dit loket dienen alle schakels van de HSL-keten vertegenwoordigd te zijn.”

Daarnaast stellen de machinisten in hun manifest dat het materieel nu vaak onvoldoende onderhouden wordt. Er moeten aparte diensten komen waarin NS-personeel de HSL-locomotieven controleert. Verder klagen de bestuurders dat software-updates aan de treinen alleen op het NS-terrein in de Watergraafsmeer (Amsterdam) uitgevoerd mogen worden. Dat kost veel tijd. ,,Dit drukt de capaciteit.”

Al met al raken steeds meer HSL-machinisten cynisch en onverschillig, stelt bestuurder Janssen van FNV Spoor. ,,NS heeft de boel gewoon totaal niet op orde op de HSL.” De bond beklemtoont dat de twaalf adviezen ,,niet vrijblijvend” zijn. ,,Wil de NS daar niet over praten dan sluit ik acties niet uit,” zegt bestuurder Henri Janssen.

Volledig scherm
Een Thalys raast over het hogesnelheidsspoor bij het Hollands Diep. In tegenstelling tot de IC Direct rijdt de Thalys wel vaak op tijd. De treinen zijn geschikter voor het hoge snelheidsspoor. © Ton Poortvliet

Verbeterteam

NS reageert enigszins verbaasd op de eisen, maar zegt met de machinisten en FNV in gesprek te gaan. ,,Die helpdesk met ervaren personeel is er bijvoorbeeld al”, zegt een woordvoerster. Ze stelt dat NS alles op alles zet om de problemen met de IC Direct aan te pakken. Zo heeft de spoorwegen een eigen verbeterteam opgetuigd en staan er tegenwoordig reserveteams klaar om bij een stranding direct met een vervangende trein het HSL-spoor op te gaan. Ook worden HSL-machinisten goed getraind.

Vrijdagochtend zullen de 1200 machinisten het manifest aanbieden aan NS in Utrecht. ,,Doet u het niet voor uzelf, dan doet u het voor de reizigers, de politiek en uw eigen medewerkers. ”