Volledig scherm
De NS maakte in 2015 118 miljoen winst © anp

NS in 2015: meer vertraging en minder tevredenheid

Meer vertragingen, minder klanttevredenheid, maar wel een positief financieel resultaat van 118 miljoen euro. Dat is de balans van 2015 voor de Nederlandse Spoorwegen (NS), blijkt uit het vrijdag gepubliceerde jaarverslag.

Volledig scherm
Roger van Boxtel © anp

NS kreeg afgelopen jaar onder meer te maken met een parlementaire enquête over het debacle met de hogesnelheidstrein Fyra en fraude bij een aanbesteding voor regionaal vervoer in Limburg. Die laatste affaire kostte topman Timo Huges de kop.

Huges werd in de zomer vervangen door oud-minister Roger van Boxtel. ,,Het afgelopen jaar was in meerdere opzichten een jaar van vallen en weer opstaan voor NS'', concludeerde Van Boxtel vrijdag. De lagere klanttevredenheid hangt volgens de topman samen met het grotere aantal vertragingen, dat deels het gevolg is van externe verstoringen. Maar ook overvolle treinen zijn een bron van ergernis, erkende hij.

In financieel opzicht kijkt de NS tevreden terug op 2015. De winst was weliswaar wat lager dan een jaar eerder (118 miljoen euro tegenover 180 miljoen), maar dat kwam vooral door eenmalige effecten in 2014. De omzet steeg met een vijfde naar 5 miljard euro, onder meer dankzij de nieuwe concessie in Schotland.

Veiligheid
De NS nam verder maatregelen om de veiligheid op stations en treinen te verbeteren en zag het aantal agressie-incidenten afnemen van 774 naar 642. Op meer stations werden toegangspoortjes in gebruik genomen, het cameratoezicht werd uitgebreid en op twintig stations werden agenten ingezet.

Desondanks sprong een aantal mishandelingen in het oog, zoals die van een conductrice in Hoofddorp die ernstig gewond raakte. Staatssecretaris Sharon Dijksma riep vrijdag op om alle geweldsincidenten in de trein meteen te melden.

Volledig scherm
Het plaatsen van toegangspoortjes was een van de maatregelen om de veiligheid op stations te verbeteren © anp

Minder lang wachten
In het afgelopen jaar nam het aantal treinstoringen met bijna een vijfde toe, maar hebben treinreizigers minder lang op vertraagde treinen moeten wachten dan in 2014. Het aantal storingsminuten lag bijna 28 procent lager. Dat blijkt uit een analyse van LocalFocus.

De meeste storingen duren 1 tot 2 uur of 2 tot 4 uur, blijkt uit een analyse van de storingen in de afgelopen vijf jaar. Het aantal storingen dat één dag of langer duurde, was in 2015 beduidend minder dan in de drie jaar daarvoor. Vorig jaar duurden 13 storingen minstens 24 uur, tegenover 22 in 26 in 2014, 28 in 2013 en 22 in 2012.  In het eerste jaar uit de analyse, 2011, waren er slechts vier storingen die langer dan 24 uur duurden.

Vooral het aantal kortdurende storingen nam in het afgelopen jaar toe ten opzichte van 2014. Er waren 64 procent meer storingen die een kwartier of korter duurden en er waren 47 procent meer storingen van een kwartier tot een half uur.