Volledig scherm
Dagelijks vertrekken zo’n 35 treinen zonder conducteur. © Ramon Mangold/ Pix4Profs

‘NS laat treinen zonder conducteur rijden’

De Nederlandse Spoorwegen en de vakbonden hebben een conflict over de vraag of treinen zonder conducteur mogen rijden. NS vindt dat dit incidenteel moet kunnen, terwijl de bonden met het oog op de veiligheid mordicus tegen zijn.

,,Alleen de conducteur is BHV’er, alleen hij heeft zijn EHBO-papieren’’, verduidelijkt Henri Janssen van FNV Spoor. De arbo-wet schrijft voor dat er te allen tijde een BHV’er aan boord is, zegt de vakbond. ,,Stel je voor dat je wegrijdt met een trein met 600 mensen en een inzittende krijgt een hartaanval. Wat dan? Dan staan ze op mijn deur te bonken’’, zegt een NS-machinist, die anoniem wil blijven uit angst voor strafmaatregelen van zijn werkgever. ,,Moet ik dan opendoen? Het zijn rare tijden. Hoe weet ik of het echt is? En als ik opendoe kan ik niks doen, want ik ben geen EHBO’er. Dan sta ik een uur later op YouTube: ‘Machinist staat te kijken terwijl passagier overlijdt.' Daar pas ik voor.’’

 Reserveconducteur 

NS zegt dat bij 99,3 procent van alle treinritten altijd een conducteur aan boord is. Dat zou betekenen dat er dagelijks zo’n 35 treinen zonder conducteur vertrekken, maar volgens NS stapt er dan op het eerstvolgende station een reserveconducteur in.

Alleen bij hoge uitzondering, bijvoorbeeld na een ongeluk als de conducteur bij het slachtoffer blijft mag er volgens de FNV zonder conducteur worden gereden. Ook vakbond VVMC vindt dat er altijd een conducteur op de trein moet. NS vindt dat rijden zonder conducteur mag als er een ernstige verstoring van de dienstregeling is of een conducteur te laat is. Volgen Iris Reshef van de NS wordt er altijd overlegd met de machinist of hij de rit zonder conducteur wil rijden. ,,Weigeren mag’’, zegt Reshef.

Druk

Volgens de FNV wordt er echter flinke druk op machinisten uitgeoefend om zonder conducteur toch te vertrekken. ,,Machinisten die weigeren om zonder conducteur te rijden worden met ‘doorbetaald verlof’ gestuurd.’’ Daar moet een waarschuwende werking vanuit gaan. Er zou grote druk op vooral jongere machinisten uitgeoefend worden om toch te rijden zonder conducteur. Volgens NS is daar geen sprake van.

FNV Spoor en NS gaan een onafhankelijk deskundige vragen om een eenduidige uitleg van de regels omtrent de verplichte conducteur op de trein.