Volledig scherm
Vertraging en de communicatie daarover is een van de grootste ergernissen van treinreizigers. © ANP

NS: Onderzoek naar melden vertraging op de minuut

De NS gaat volgend jaar onderzoeken of het ‘wenselijk en mogelijk’ is om op de stationsborden de vertraging van treinen met een marge van één minuut weer te geven. 

Quote

We kunnen dit niet zomaar met één druk op de knop toepassen. Daar zijn wijzigin­gen in de software voor nodig

NS-woordvoerder

,,We gaan in 2019 inderdaad een onderzoek doen naar het weergeven van vertraging in minuten nauwkeurig op de perrons, zoals we dat nu ook al in de app doen’’, meldt de woordvoerder van de vervoerder.

Eerst gaat de NS bekijken of de klanten überhaupt behoefte hebben aan exactere informatie over vertragingen. Nu krijgen ze op het stations informatie per vijf minuten als een trein te laat is.

Daarna moet ook de technische haalbaarheid onder de loep worden genomen, aldus de NS-zegsman.

,,Tegenwoordig zijn al onze borden digitaal, maar dat betekent niet dat we dit zomaar met één druk op de knop kunnen toepassen. Daar zijn wijzigingen in de software voor nodig.’’

Pilot

De NS benadrukt dat nog onduidelijk is wanneer het onderzoek precies start. ,,Als de klant het graag wil en het blijkt technisch mogelijk, dan kunnen we een proef met één of een beperkt aantal stations of trajecten doen.’’

Pas als zo’n proef slaagt, wordt verdere invoering overwogen. Maar dat laat zeker nog een paar jaar op zich wachten. 

Vertragingen en slechte informatie daarover behoren momenteel tot de grootste ergernissen van treinreizigers. Lang stilstaande treinen, de prijs van een kaartje en vieze toiletten worden ook veel genoemd. 

Staatssecretaris Stientje van Veldhoven (D66, Spoor) vindt het belangrijk dat reizigers over de meest actuele reisinformatie kunnen beschikken, meldt ze in een brief.