Volledig scherm
Het wordt vermoedelijk zo druk in de Intercity Direct dat de NS oproept om de volle treinen in de spits te mijden. © Ramon Mangold/ Pix4Profs

NS waarschuwt voor tjokvolle hsl: daarom in daluren euro korting

Het aantal reizigers op de hogesnelheidslijn groeit zo hard dat NS nu waarschuwt voor bomvolle treinen in de maand april. Om reizigers te verleiden buiten de spits te reizen krijgen zij in de daluren een euro korting op de toeslag van de Intercity Direct.

Quote

Als het even mogelijk is, mijd dan de drukste trein

NS-woordvoerder Iris Reshef

Op de hogesnelheidslijn (hsl) steeg het aantal treinreizigers met zo’n 15 procent. Tussen Schiphol en Rotterdam kwamen er zelfs 25 procent passagiers bij. Dat is veel meer dan de landelijke groei van 0,8 procent extra reizigers. ,,De verwachting is dat het aantal reizigers blijft groeien’’, verklaart NS-woordvoerder Iris Reshef. ,,Daar komt bij dat april altijd een drukkere maand is dan gemiddeld. Dus als het even mogelijk is, mijd dan de drukste trein.’’

De snelle treinen die vanuit Rotterdam richting Amsterdam gaan en vertrekken 7.11 uur en 8.41 uur zijn volgens de NS extra vol. Vooral de Intercity Direct van 7.41, 7.57 en 8.11 uur kunnen reizigers beter ontwijken. 

Om reizigers tegemoet te komen krijgen zij tijdelijk 40 procent korting op de toeslag in de daluren. Dat komt neer op een euro korting: van 2,40 voor 1,40 euro. NS trekt 2 miljoen euro uit voor deze maatregel, die tussen 9 april en 8 december 2018 geldig is. Daarna zullen er geen vier maar vijf treinen per uur rijden.

Prikkelen

Quote

Wat een gierigheid weer. Tjongejon­ge­jon­ge.

Rikus Spithorst, Maatschappij voor Beter OV

Reizigersorganisaties gaat de korting niet ver genoeg. Rover roept NS op om hier een vaste maatregel van te maken. ,,Ook in 2019 zul je dit probleem houden, want er komt niet meer materieel’’, licht woordvoerder Freek Bos toe. Ook vindt de belangenbehartiger dat NS ook iets moet doen voor abonnementhouders. ,,Dat zijn vaste klanten die je helemaal moet prikkelen, zorg voor een dalabonnement op de Intercity Direct.’’

,,Haha, sorry dat ik in de lach schiet’’, reageert Rikus Spithorst van Maatschappij voor Beter OV. ,,Een eurootje minder, alsof het straatarme reizigers zijn, dat is een belediging aan het adres van de reiziger.’’ Bovendien gaat het volgens Spithorst niet werken, omdat reizigers zich niet zozeer door de prijs laten leiden. ,,Alsof de reizigers voor een fooi van trein veranderen. Wat een gierigheid weer. Tjongejongejonge.’’