Volledig scherm
NTR-directeur Paul Römer © ANP

NTR-directeur pleit voor afschaffen reclame op publieke omroep

UpdateDe publieke omroep zou beter af zijn als er geen reclames meer op verschijnen. Dat bepleit Paul Römer, directeur van omroep NTR, in een interview in De Telegraaf. ,,Je doet de kijker een plezier en we krijgen er 12 procent aan zendtijd bij.''

poll

'Reclames op de publieke omroep moeten worden afgeschaft'

  • Mee eens (75%)
  • Mee oneens (25%)
16263 stemmen

Ook verdwijnt daardoor de commerciële druk. ,,Als je die eraf haalt, zou NPO 1 kunnen experimenteren'', stelt Römer. ,,Boer zoekt vrouw en Heel Holland bakt zijn fantastische programma's, maar we zijn er ook aan verslaafd omdat ze belangrijk zijn voor ons marktaandeel.''

Een kijkcijferkanon ,,is goed voor de STER-inkomsten en juist de publieke omroep zou niet zo moeten denken''. Volgens Römer loopt de publieke omroep dan wel 180 à 200 miljoen euro aan inkomsten mis, maar dat kan voor een deel door belastinggeld worden opgevangen.

Rigoureuze keuzes

Tevens stelt de NTR-directeur voor om rigoureuze keuzes te maken om geld te besparen. ,,Ik trap nu vast heel veel mensen op hun ziel, maar dan zou ik toch kijken of je nog moet doorgaan met een echte muziekzender zoals Radio 2 of het kleine 5.'' Als voorbeeld bij de NTR noemt hij het stoppen met Het groot dictee. ,,Soms moet je oude dingen laten vallen, anders was alles nog zoals in 1972.''

Een van de programma's die door de commercie onder druk is komen te staan is Sesamstraat. ,,Het wordt gemaakt voor 3- tot 6-jarigen, daarvan hebben we er zo'n 500.000. Wanneer er dan maar 20.000 tot 30.000 kijken, is het niet zo vreemd dat een netmanager zichzelf vragen stelt.'' Desalniettemin belooft Römer dat Sesamstraat de komende tijd nog gewoon op televisie is te zien. ,,Voorlopig gaan we ermee door.''

Sympatiek

Een reclamevrije publieke omroep is volgens de NPO een heel sympathiek idee. Maar de vervallen STER-inkomsten zouden dan wel volledig gecompenseerd moeten worden. ,,Maar hoe we ook gefinancierd worden - volledig uit publieke middelen of deels uit reclame-inkomsten - ons budget is na twee bezuinigingsrondes nu al te krap om aan alle behoeftes en wensen van het Nederlandse publiek te voldoen, laat staan dat we het ons kunnen permitteren een kwart van ons budget in te leveren'', aldus de NPO.

Quote

Er wordt bij de NPO niet commercieel geprogrammeerd, waardoor er meer reclame verkocht kan worden

Jan Slagter

,,En dat is waar wij voor zijn: in alle onafhankelijkheid van politieke en commerciële druk voor alle Nederlanders verbindende, goede en informatieve radio en tv maken en niet uitsluitend educatie en cultuur voor een kleine groep in Nederland. Daar horen ook geliefde en populaire programma's bij. Zo'n brede publieke omroep, die er echt voor iedereen is, is nu belangrijker dan ooit."

Gerard Timmer, algemeen directeur van BNNVARA, spreekt van een ondoordacht plan. ,,Als baas van het Sinterklaasjournaal gaat de directeur van de NTR de dingen blijkbaar toch wat zwart-wit zien. De werkelijkheid is weerbarstiger. Ja, het zou sterk bijdragen aan het onderscheidend imago van de publieke omroep. Maar kan alleen worden gerealiseerd indien de politiek tot volledige en duurzame compensatie van het weg te vallen STER bedrag over wil gaan. Niet ten dele, zoals Römer zegt. Dat schaadt de functie van de publieke omroep. De gedachte is sympathiek, maar niet nieuw. En zoals het er nu staat gratuit, en ondoordacht.''

Jan Slagter (Omroep MAX) sluit zich aan bij de reacties van Timmer en de NPO. Hij voegt daar aan toe: ,,Er wordt bij de NPO niet commercieel geprogrammeerd, waardoor er meer reclame verkocht kan worden. Dat is echt niet zo.''

poll

Welk team kies jij?

Welk team kies jij?

  • Friet (41%)
  • Patat (59%)
43382 stemmen