Nuon over misleiding aan de deur: ‘Ik schaam me’
DEUR TOT DEUR-VERKOOPVoor het eerst sinds de onthullingen over malafide verkooppraktijken door Nuon steekt de energiereus de hand in eigen boezem. Dat oude, soms zelfs demente of blinde klanten met babbeltrucs contracten worden aangesmeerd, is pijnlijk, erkent directeur klanten, Cindy Kroon.
Delen per e-mail
Deze krant heeft honderden recente klachten in handen die zijn binnengekomen bij Nuon, dat de naam van moederbedrijf Vattenfall overneemt. Daaruit ontstaat een schokkend beeld. Vaak zijn het familieleden die opkomen voor hun oude, demente en soms blinde vader of moeder die een contract in gerommeld zijn. Verkopers doen zich voor als ‘tariefcontroleur’ of zijn zogenaamd van de netbeheerder. Ze spiegelen geregeld de verbruikskosten bewust lager voor.
Schaamte
Dit komt bovenop eerdere onthullingen, waarin verkopers van het bedrijf zelf toegeven dat smoesjes worden gebruikt om binnen te komen, er wordt gesjoemeld met het verwachte maandverbruik en contracten worden getekend onder valse voorwendselen. Eén van de verkopers stelde zelfs ‘een oplichter in dienst van Nuon’ te zijn.
Directeur klanten Cindy Kroon schaamt zich voor deze misstanden. ,,Het zou wel heel onmenselijk zijn als ik dat niet zou doen.” Kroon bestrijdt echter dat die malafide praktijken wijdverspreid zijn. ,,We hebben uitgebreide kwaliteitscontroles, bellen elke sale na. Er is bedenktijd, we hebben de coulanceregel.” Ze is geraakt door de publicaties, zegt ze. ,,Als ik dat lees, dan komt het ook gewoon meteen in mijn hart binnen. Dan denk je: wat erg. Maar ook: dit is mijn verantwoordelijkheid. Gelukkig heb ik in die zin mijn menselijkheid bewaard.”
Als ik dat lees, dan komt het ook gewoon meteen in mijn hart binnen. Dan denk je: wat erg
Maar extra maatregelen neemt Nuon niet, volgens Kroon zijn er al sancties voor verkopers die hun boekje te buiten gaan. ,,Als we erachter komen dat je niet volgens onze gedragscode handelt, heb je een probleem. Het leidt tot waarschuwingen, meer training en mogelijk tot ontslag.” Ook roept ze klanten op om zich bij het bedrijf te melden als ze met dergelijke praktijken te maken krijgen.
Ook de Autoriteit Consument en Markt heeft slachtoffers van malafide verkoop inmiddels uitdrukkelijk opgeroepen zich te melden. De toezichthouder wil agressieve en misleidende werving bij energiecontracten aanpakken. Op basis van de meldingen wordt besloten op welke problemen de ACM zich richt.
Lees hier het hele interview en uitgebreide verhaal: Nuon over misleiding aan de deur: ‘Meestal gaat het wel goed’ (Premium).
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Pandemie raakt starters hard: ‘Aan begin van lockdown had ik niet eens een bureau thuis’
Als starter sta je normaal al voor uitdagingen genoeg, maar zeker als je tijdens een pandemie voor het eerst aan de bak moet zien te komen. VCP Young Professionals, de jongerenorganisatie van vakbond VCP, vroeg onlangs aandacht voor deze groep werkenden, die tussen wal en schip dreigt te vallen. Drie starters op de arbeidsmarkt vertellen over hun ervaringen van het afgelopen jaar. ,,Uiteindelijk bracht ik zestien uur per dag in dezelfde ruimte door.’’ -
PREMIUM
Onroerendezaakbelasting flink omhoog, of valt het mee?
De onroerendezaakbelasting die huiseigenaren aan gemeenten betalen gaat dit jaar met gemiddeld 5,3 procent omhoog, noteert Vereniging Eigen Huis, die eerder al via een petitie aandacht vroeg voor de forse percentuele stijging. Waar komt die stijging vandaan? Vijf vragen en antwoorden. -
PREMIUM
Als energieverkoper je target niet gehaald? ‘Duw het ze door de strot’
Het verhaal van een Nuon verkoper over misleiding aan de deur krijgt massaal bijval, na publicatie in deze krant. Verkopers en klanten schetsen een verontrustend beeld van de verkoop van energie, waar ‘targets’ alles zijn. ‘De markt is ziek.’ -
Koken & eten
Verbijstering over dure flesvoeding van A-merken: ‘Moet je nagaan hoe ze ons belazeren’
Een tv-uitzending van de Keuringsdienst van Waarde opende gisteren de ogen van veel kijkers. De makers lieten zien dat grote producenten van flesvoeding meer vragen voor dezelfde babymelk als die van een huismerk. -
PREMIUM
Nuon over misleiding aan de deur: ‘Meestal gaat het wel goed’
Een halfjaar na de onthullingen gaat energiebedrijf Nuon vandaag uitgebreid in op publicaties over malafide verkooppraktijken. Directeur klanten Cindy Kroon zegt dat ze zich schaamt voor de uitwassen. ,,Buitengewoon pijnlijk.’’
-
Openbaar Ministerie start strafrechtelijk onderzoek naar bezoek Baudet aan Urk
Het Openbaar Ministerie (OM) Midden-Nederland start een strafrechtelijk onderzoek naar het bezoek van Thierry Baudet aan Urk. De partijleider van Forum voor Democratie heeft dinsdag ondanks alle coronamaatregelen veel Urkers de hand geschud en met zijn campagneteam een visje in een restaurant gegeten. -
eigen tuin eerst
‘Waarom staan de stadsparken niet vol met fruitbomen?’
Weg met die truttige sierboompjes in het stadsgroen. Plant appels, peren, druiven en kwetsen, adviseert tuingoeroe Romke van de Kaa. -
PREMIUMPomppionier
Tango lanceert tankstation van de toekomst: duurzame brandstof en laadpalen
Ruim twee decennia na de introductie van Nederlands eerste onbemande pomp komt pionier Tango nu met het tankstation van de toekomst, waarin duurzame brandstoffen en elektrisch rijden een prominente rol spelen.