Sigaretten niet verbranden maar verhitten, zou minder schadelijk zijn.
Volledig scherm
Sigaretten niet verbranden maar verhitten, zou minder schadelijk zijn. © Reuters

NVWA neemt plotselinge ‘illegale’ tabaksreclame van Philip Morris onder de loep

De Nederlandse Voedsel en Warenautoriteit (NVWA) is een onderzoek gestart naar de onverwachte reclamecampagne die tabaksproducent Philip Morris is begonnen. Reclames voor tabak en aanverwante producten zijn verboden, maar Philip Morris denk dat te omzeilen door te verwijzen naar het recht op informatie.

  1. Feestvreugde, maar ook verbazing om persconferentie Rutte: 'Aan het lijntje gehouden’
    reacties

    Feestvreug­de, maar ook verbazing om persconfe­ren­tie Rutte: 'Aan het lijntje gehouden’

    Nederland slaakt een zucht van verlichting: bijna alle coronaregels gaan van tafel per 26 juni. Vanaf die dag is de 1,5 meter de centrale maatregel. Alleen waar die afstand niet kan worden gehouden, blijft het dragen van een mondkapje verplicht. Hoe reageren de branches op de aangekondigde versoepelingen? ,,Fijn dat het met de heropening van alle aspecten van de maatschappij de goede kant op gaat”, zegt Willem Westermann van de Vereniging van Evenementenmakers tegen deze site. Dit artikel wordt in de loop van de avond aangevuld met meer reacties.
  2. ‘Hausse aan lastminutevakanties als onduidelijkheid straks weg is’

    ‘Hausse aan lastminute­va­kan­ties als onduide­lijk­heid straks weg is’

    Binnen de reisbranche groeit het vertrouwen in het zomerseizoen, nu mensen naar verwachting vanaf 1 juli met een digitaal coronapaspoort vrij kunnen reizen naar Europese bestemmingen die veilig genoeg zijn. Maar over de precieze invulling hiervan is nog veel onduidelijk. Topman Frank Oostdam van reisbrancheorganisatie ANVR verwacht een hausse aan lastminuteboekingen als de onduidelijkheden komende twee weken worden weggenomen.
  3. KWF boos over plotselinge ‘campagne’ van tabaksreus Philip Morris: ‘Dit is pure reclame!’

    KWF boos over plotselin­ge ‘campagne’ van tabaksreus Philip Morris: ‘Dit is pure reclame!’

    KWF Kankerbestrijding is boos en verbaasd over een campagne die sigarettenproducent Philip Morris is gestart, waarbij het bedrijf wijst op de ‘rookvrije alternatieven’ die er op de markt zijn. Het is tabaksproducenten in Nederland verboden om reclame te maken, ook voor alternatieven als e-sigaretten en ‘dampsigaretten’. Philip Morris denkt dat de huidige campagne wel mag omdat het zich beroept op het ‘recht op informatie’ en de namen van de eigen rookvrije alternatieven niet noemt.