OM pakt aso’s in vliegtuig vaker aan

videoDronken en onhandelbare vliegtuigpassagiers veroorzaken zoveel overlast dat de veiligheid in gevaar is. Landelijk luchtvaartofficier Frances Schlingemann slaat alarm. Het aantal zaken tegen onhandelbare passagiers is sinds 2015 met 37 procent toegenomen. 

Quote

Crew kan geen oog meer hebben voor de veiligheid in het vliegtuig

Luchtvaartofficier Frances Schlingemann

In 2017 misdroegen 985 passagiers zich op Schiphol of aan boord van een vliegtuig, blijkt uit cijfers die deze krant bij de inspectie voor Leefomgeving en Transport heeft opgevraagd. Daarmee blijft het aantal onhandelbare passagiers onverminderd hoog. Sinds 2010 is het aantal onhandelbare passagiers meer dan verdubbeld.

Landelijke officier voor alle luchtvaartzaken Frances Schlingemann luidt de noodklok. ,,Onhandelbare passagiers kosten zoveel tijd en energie dat de crew geen oog meer kan hebben voor de veiligheid in het vliegtuig.'' In een vliegtuig is het volgens haar 'een reëel risico dat veel meer passagiers met elkaar in de clinch raken.'

Offensief

Luchtvaartofficier Schlingemann heeft de jacht geopend op asociale vliegtuigreizigers. ,,Ik ben de eerste die een offensief is begonnen tegen passagiers die zich misdragen door ze meteen voor te geleiden.'' Dit is volgens haar mogelijk dankzij de invoering van het snelrecht. De verdachte krijgt dan meteen een boete of een dagvaarding om op zitting te verschijnen.

In 2015 werden er nog geen zeventig zaken bij het Openbaar Ministerie behandeld tegen passagiers die zich misdroegen. In 2017 waren dit er bijna honderd. Schlingemann roept piloten en cabinepersoneel op om vaker aangifte te doen.

Tekst gaat door onder de graphic.

Volledig scherm
© Bart-Jan Dekker

Europarlementariërs Peter van Dalen van de ChristenUnie en Matthijs van Miltenburg van D66 pleiten voor een grensoverschrijdende lijst van overlastgevers. ,,Het zou goed zijn als Europese luchtvaartmaatschappijen onderling afspraken maken over een gezamenlijke zwarte lijst van passagiers die zich ernstig misdragen in het vliegtuig'', stelt D66'er Matthijs van Miltenburg. ,,We kunnen niet toestaan dat ernstig wangedrag van de één, de veiligheid van andere passagiers en van het cabinepersoneel in gevaar brengt.'' Dit soort 'zotteklappers' kun je volgens Van Dalen 'niet streng genoeg aanpakken'.

Werkdruk

Volgens FNV Cabine en de Vereniging Nederlands Cabinepersoneel is de werkdruk fors gestegen. FNV'er Birte Nelen becijfert: ,,Het aantal mensen op de vloer neemt af, terwijl het aantal passagiers juist toeneemt. In 2015 vlogen er nog 58 miljoen passagiers op Schiphol, in 2017 68,4 miljoen.'' De bonden herkennen het probleem van bezopen passagiers. Nelen: ,,Van leden hoor ik dat veel passagiers taxfree drank aanschaffen op de luchthaven en dit aan boord stiekem tot zich nemen.''

Luchtvaartofficier Schlingemann pleit ervoor dat mensen niet alleen bij het kopen van bijvoorbeeld een pak stroopwafels hun instapkaart moeten laten zien, maar ook bij het afrekenen van alcohol in een bar op Schiphol.  Als een klant zich dan misdraagt, kan de juiste bemanning daarover eerder worden geïnformeerd. 

Schiphol laat weten hier geen voorstander van te zijn. De luchthaven benadrukt dat het bij ongeveer 68 miljoen passagiers goed gaat en dat zij niet willen dat alle reizigers de dupe worden van een relatief klein aantal overlastgevende dronkenlappen.  Wel overweegt Schiphol om in de horecagelegenheden aandacht te vragen voor 'verantwoord alcoholgebruik' en de risico's dat als je dit niet doet, je dan geweigerd kunt worden op de vlucht.