Onderwijsinspectie in jaarrapport: Zicht op leerprestaties verdwijnt door te weinig toetsen
Er wordt op school te weinig getoetst. Daardoor dreigt het onderwijs het zicht te verliezen op leerprestaties van scholieren, waardoor het bijsturen met extra begeleiding ‘op onderdelen onmogelijk’ wordt.
Dat schrijft de Inspectie voor het Onderwijs in haar jaarlijkse rapport. De conclusie is opmerkelijk omdat de Tweede Kamer zich juist keert tegen wat het ‘de doorgeslagen toetscultuur’ noemt. Zo werden de rekentoets en de kleutertoets bijvoorbeeld de afgelopen jaren afgeschaft.
De onderwijsinspectie hekelt dat. Zo is de mogelijkheid om ‘de ontwikkeling van het jonge kind te volgen’ verdwenen. Ook is er kritiek op het feit dat basisscholen kunnen kiezen uit vier verschillende eindtoetsen in plaats van ‘één centrale eindtoets aan het einde van het basisonderwijs’.
De Kamer wil in plaats van meer toetsen juist meer ruimte geven aan leraren. Dat is een verkeerde ‘veronderstelling’, stelt de inspectie. Toetsen zijn ‘belangrijke hulpmiddelen’ voor leraren en scholen om de ontwikkeling van leerlingen te kunnen volgen. Op basis van de toetsresultaten kan een leraar kijken welke leerling meer begeleiding nodig heeft, of dat een leerling juist onterecht op een lager niveau wordt ingeschat.
Coronacrisis
‘De Staat van het Onderwijs’ wordt gezien als het belangrijkste onderwijsrapport van het jaar. Vanwege de coronacrisis zei de onderwijsinspectie eind vorige maand nog tegen deze krant dat het stuk vandaag niet zou worden gepubliceerd. Wel moest dat ‘uiterlijk de derde week van mei’ gebeuren. Ook op de website stond tot gisteren nog te lezen dat de inspectie de bevindingen belangrijk vindt voor het onderwijs, maar dat ze denkt ‘dat de sector momenteel alle energie nodig heeft om de problemen rond het virus het hoofd te bieden’. Uiteindelijk wilde het ministerie van Onderwijs het rapport toch vandaag naar de Kamer sturen.
De inspectie plaatst in haar rapport vraagtekens bij kleine scholen, die vaker onvoldoende of zeer zwak scoren
De inspectie plaatst in haar rapport vraagtekens bij kleine scholen, die vaker onvoldoende of zeer zwak scoren. Vorig jaar zaten op bijna 1200 van de 6700 basisscholen minder dan 100 leerlingen. ,,Die kleine schaal is kwetsbaar”, stelt de inspectie. Kleine scholen hebben extra last van het grote lerarentekort, omdat zij verhoudingsgewijs meer leraren nodig hebben dan scholen met meer dan 200 leerlingen.
Als die kleine scholen worden opgeheven of fuseren met een andere school, leidt dat bijvoorbeeld in Amsterdam en Utrecht ‘tot een grote winst’ in de strijd tegen het lerarentekort. Het tekort – volgens het noodplan dat de Amsterdamse schoolbesturen indienden nu 391 fulltimedocenten – neemt dan in Amsterdam af met ongeveer 37 tot 73 voltijdsbanen. In Utrecht slinkt het tekort met 39 tot 57.
Gelijke kansen
Ook merkt de inspectie net als vorig jaar op dat het lerarentekort een bedreiging vormt voor de onderwijskwaliteit. Omdat het lerarentekort ongelijk is verdeeld en de grote steden veel meer gebukt gaan onder een gebrek aan leraren, kan dat eraan bijdragen dat kinderen geen gelijke kansen krijgen.
De afgelopen jaren werden de verschillen tussen verschillende groepen scholieren ‘nauwelijks kleiner’, hoewel daar wel veel aandacht voor was. De inspectie ziet ook de toekomst somber in. Door toenemende druk op het onderwijs door het lerarentekort, bevolkingskrimp, snelle technologische ontwikkelingen en een snel veranderende arbeidsmarkt worden die verschillen ‘alleen maar scherper’.
Basiswaarden rechtsstaat
Het burgerschapsonderwijs laat ook nog te wensen over. De inspectie klaagt al jaren over grote verschillen in de manier waarop scholen daar aandacht aan besteden. Dit jaar constateert zij dat er soms ‘weinig of geen sprake is van actieve bevordering van basiswaarden van de democratische rechtsstaat’. Scholen voldoen dan wel aan de opdracht om aandacht te besteden aan burgerschap, maar doen dat niet altijd op manier waarbij er ook ‘ruimte is voor mensen die anders leven, denken of geloven’.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
‘Scholen weten helemaal niet of leerlingen profiteren van nieuwe lessen’
Het aantal scholen dat op een nieuwe manier lesgeeft, is de afgelopen jaren explosief gestegen. Maar scholen weten helemaal niet of hun leerlingen daar beter van worden. De Onderwijsinspectie ziet de leerprestaties niet verbeteren. -
Berichtenservice criminelen was al twee jaar lang reden tot ‘zorgen’, maar ingreep bleef uit
Er waren binnen justitie al sinds 2020 zorgen over een berichtenservice in gevangenissen waardoor criminelen de kans hadden vanuit de cel door te gaan met hun misdaadactiviteiten. Toch werd er niet ingegrepen. Dat is op te maken uit een brief van minister Franc Weerwind (Rechtsbescherming) aan de Tweede Kamer. -
PREMIUM
De rentes gaan weer omhoog, wat betekent dat voor ons spaargeld?
De tijd van negatieve rentes lijkt voorbij. Wereldwijd moet weer betaald worden voor geleend geld. Wie profiteert daarvan en wie betaalt de rekening? Vier vragen over de stijgende rente. -
Nederlanders kennen brandrisico's in huis al te goed, maar nemen ze tóch
Nederlanders zijn op de hoogte van brandrisico's in hun eigen woning, maar nemen die toch bewust. Dat blijkt uit onderzoek van Aegon. Vooral telefoonopladers en onbeheerde pannen leiden tot woningbranden. Jongeren, huizenbezitters en mensen in dichtbevolkte gebieden tonen zich het meest bezorgd. -
PREMIUM
Kabinet komt regeerakkoord niet na: kleutertoetsen blijven tot 2022 mogelijk
De fel bekritiseerde kleutertoets blijft langer bestaan. Het kabinet wilde de toets voor de jongste scholieren volgend jaar al afschaffen, maar dat lukt niet. Scholen kunnen daardoor nog ruim anderhalf jaar langer doorgaan met toetsen.
-
Kabinet is vooral alert op apenpokken bij mensen uit geboortejaar 1974 of later: zij zijn niet gevaccineerd
Het kabinet is alert op verdere verspreiding van het apenpokkenvirus, zeker bij mensen van 48 jaar en jonger. Zij zijn vroeger niet ingeënt tegen het pokkenvirus en mogelijk extra vatbaar voor een ernstiger verloop van de infectie. Om zicht te houden op het virus, bestempelt het kabinet de apenpokken als zogenoemde A-ziekte, al klinkt daarop kritiek in de Tweede Kamer. -
De zin en onzin van een digitaal notitieblok
Ze duiken steeds vaker op, digitale notitieblokken: tablets puur om aantekeningen op te maken. Waarom kan dit handiger zijn dan pen en papier? -
VRAAG & ANTWOORD
‘Mag je autorijden met een koptelefoon op?’
‘Ik zie steeds meer mensen met een koptelefoon op achter het stuur van hun auto zitten’, schrijft lezer Hendrik de Groot in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. ‘Ik heb het idee dat deze mensen de geluiden van buitenaf missen en daardoor niet goed kunnen reageren bij noodsituaties. Is dit niet verboden?’