Volledig scherm
Een autoband bewerkt met een sealant, in dit geval van het bedrijf Ride-On in Zutphen, die de band langer zou laten meegaan. © AD

Onderzoek naar autobandenindustrie om weren slijtvaste band

De autobandenindustrie is in opspraak. Grote producenten zouden de deur dichthouden voor innovaties die de levensduur van banden fors verlengen.

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) is een onderzoek begonnen naar mogelijke tegenwerking. Ze heeft verschillende partijen gevraagd inlichtingen te verschaffen, nadat ze informatie kreeg dat bandenfabrikanten innovaties blokkeren en daar onderling afspraken over maken.

De reden: de introductie van een nieuw soort sealant, een gel die in de band gespoten kan worden. Het spul wordt veel gebruikt om lekken te repareren, maar de nieuwste soort zou meer doen dan dat. Het materiaal zorgt dat de band langer op spanning blijft, waardoor slijtage wordt geminimaliseerd. Banden kunnen zo veel langer mee.

Negatief advies

Verschillende producenten proberen met het product de markt te veroveren. Maar bandenproducten raden het gebruik van de nieuwe sealants af en zeggen dat de garantie op hun banden komt te vervallen als dat advies in de wind wordt geslagen. Zo worden klanten onder druk gezet om de bandenbeschermer niet te gebruiken. Ook wordt verteld dat inzamelaars van versleten banden deze niet meer willen innemen als er een sealant is gebruikt. Verder worden berichten over kapotte wielen en milieuschade rondgestuurd.

Onterecht, aldus een producent van sealants. Bandenfabrikanten zouden door de opkomst van de beschermgel een flink deel van hun inkomsten zien verdwijnen, omdat banden veel langer meegaan. Het vermoeden is dat het negatieve standpunt van de grote producenten over sealants gezamenlijk is bepaald. En dat mag niet, net zoals het niet de bedoeling is nieuwe spelers op de markt tegen te werken.

Discussie

De brancheorganisatie van bandenfabrikanten VACO ontkent met klem dat er onderlinge afspraken zijn gemaakt. Ook is niets bekend over een onderzoek van de ACM. ,,Wel is er al lange tijd een technische discussie gaande over de kwaliteit van dergelijke producten’’, zegt Edwin Brinksma namens de VACO.

De ACM erkent dat er ‘signalen uit de markt’ zijn binnengekomen over het verzet van bandenproducenten tegen de invoer van nieuwe sealants en dat een onderzoek is begonnen. De afgelopen maanden werden na tips afspraken gemaakt om informatie in te winnen, blijkt uit documenten in handen van deze krant.

Duitsland

Een bron meldt dat gekeken wordt of het onderzoek naar de bandenindustrie zal worden uitgebreid tot Europees niveau. Want niet alleen in Nederland lopen de nieuwkomers op de markt tegen beperkingen aan, wordt gemeld. Ook in Duitsland laten potentiële klanten bijvoorbeeld weten niets te zien in het gebruik van sealants, omdat ze vrezen voor problemen met de garantie.

Quote

Er zijn vele miljoenen mee gemoeid. Het gaat om omzetdalin­gen van 200 tot meer dan 400 miljoen euro per jaar

Bron uit het onderzoek

,,Er zijn vele miljoenen mee gemoeid. Kijkend naar het totaal aantal personenauto's kan het aantal verkochte banden met 33,3 procent achteruit gaan. Het gaat dan om omzetdalingen van 200 tot meer dan 400 miljoen euro per jaar'', zegt de bron. Geld dat nu nog wordt opgehoest door autobezitters. En dan zijn er nog al die klapbanden die niet alleen verkeer platleggen maar ook zorgen voor extra onkosten.

,,We houden de autobandenindustrie in de gaten'', zegt Jeroen Nugteren van ACM, die normaal gesproken geen mededelingen doet over dit soort zaken. ,,We ontvangen graag tips en signalen over dit onderwerp.'' Dat kan op www.acm.nl/nl/contact/tips-en-meldingen/tip-ons.