Onderzoek naar veteranenzorg na ernstige klachten
Veteranenombudsman Reinier van Zutphen begint vandaag een onderzoek naar de zorg voor getraumatiseerde militairen. Aanleiding zijn ernstige klachten over de manier waarop Defensie met hen omgaat als ze aankloppen voor hulp en financiële compensatie.
Afgelopen maanden meldden zich bij het klachteninstituut vijftien militairen die soms al jaren in gevecht zijn met hun werkgever over een Militair InvaliditeitsPensioen (MIP) en helemaal zijn vastgelopen. De militairen beklagen zich over lange wachttijden voor keuringen, hebben het gevoel dat ze aan het lijntje worden gehouden en uiten forse kritiek op verzekeringsartsen.
Volgens Veteranenombudsman Van Zutphen laat dit zien dat het niet om een incident gaat, maar dat er meer aan de hand is. ,,We hebben de indruk dat de menselijke maat nogal eens uit het oog wordt verloren. Er zit een veteraan bij die negen jaar in onzekerheid heeft gezeten. Dat kan echt niet.”
Conflict
De ombudsman riep Defensie al eerder op sneller zaken te doen. Hij kreeg toen van de minister een onbevredigend antwoord, vindt hij. Er waren te weinig keuringsartsen, maar Defensie deed haar best om dat op te lossen. ,,Daar neem ik geen genoegen mee, dus ik ga nu kijken wat er echt aan de hand is.''
Uit cijfers van Defensie blijkt dat 115 militairen een conflict hebben met hun werkgever over hun MIP en in een bezwaarprocedure zitten. Volgens Van Zutphen laat dat zien dat aanvragen nog steeds niet erg soepel worden afgehandeld. ,,Je kunt als werkgever ook zeggen: ik ga ruimhartig om met de hulpvragen van mijn personeel en probeer te zorgen dat ze zo snel mogelijk verder kunnen met hun leven.''
Kritisch rapport
Kamerlid Hanke Bruins Slot (CDA) is blij met het onderzoek. ,,Zijn adviezen wegen zwaar. Wij maken ons grote zorgen dat kwetsbare veteranen onaanvaardbaar lang moeten wachten.'' Jean Debie van vakbond VBM juicht het onderzoek toe. ,,Essentieel is wel dat de ombudsman toegang krijgt tot alle relevante informatie.''
In een brief die vandaag naar minister Bijleveld van Defensie gaat, wil de ombudsman binnen vier weken antwoord op tien vragen over procedures en werkwijzen. Ook komt er een gesprek met alle betrokken partijen. Na de zomer moet er dan een kritisch rapport richting Tweede Kamer gaan.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
parlementaire enquête
Jorritsma herinnert zich niet alles, maar weet wel: ‘Zelf aantonen mijnbouwschade was in belang burger’
Dat gedupeerden van gas- of oliewinning jarenlang zelf moesten bewijzen dat ze schade aan hun huis hadden was in het belang van die burgers zelf. Dat verklaarde oud-minister Annemarie Jorritsma vanmiddag tijdens het verhoor door de parlementaire enquêtecommissie aardgaswinning Groningen. -
Eigenaren zonnepanelen benadeeld bij saldering per maand, CDA stelt Kamervragen
Het CDA heeft in de Tweede Kamer vragen gesteld aan minister Rob Jetten van Klimaat en Energie over hoe energieleveranciers de teruglevering van zonnepanelen verrekenen. De leveranciers moeten op jaarbasis salderen, maar het komt voor dat ze dat per maand doen. -
Getraumatiseerde veteraan vecht voor erkenning en compensatie
Veteranen die na een missie getraumatiseerd terugkeren moeten vijf jaar na invoering van de Veteranenwet nog steeds vechten voor erkenning en financiële compensatie. De frustraties bij ex-militairen stapelen zich op, blijkt uit een rondgang langs veteranen, vakbonden, advocaten en politici. -
PREMIUM
‘Getraumatiseerde veteraan wordt van keuring naar keuring gestuurd’
De Veteranenombudsman legt komende maanden een vergrootglas op de zorg voor getraumatiseerde militairen. Hij hekelt de oplopende frustraties over het gevecht dat ze met hun werkgever moeten voeren over erkenning en financiële compensatie. ,,Veteranen moeten weer snel verder kunnen met hun leven.’’ -
‘Eindelijk duidelijkheid’ voor snorscooters: helmplicht vanaf 1 januari
Het dragen van een helm op scooters met een blauw nummerbord en andere snorfietsen is vanaf 1 januari volgend jaar verplicht. Branchevereniging RAI is blij dat er ‘eindelijk duidelijkheid’ komt. Eigenlijk zou vanaf 1 juli dit jaar een plicht komen, maar dat werd uitgesteld.
-
Zo voorkom je een hoge telefoonrekening tijdens de vakantie
Niks zo vervelend als een gepeperde telefoonrekening op je mat, net als je thuiskomt van een ontspannende vakantie. Hoe zit het met je internetverbruik in het buitenland: moet je nou op je MB’s letten, of niet? -
PREMIUMWaarvan Akte
De zoon vindt het afhandelen van zijn moeders testament toch te veel gedoe
Waargebeurde voorvallen uit de notarispraktijk, opgetekend door journalist Johan Nebbeling. Deze week is de zoon aangesteld als executeur van zijn moeders nalatenschap, maar hij vindt het toch te veel moeite. -
PREMIUM
Na je vijftigste op zoek naar een nieuwe baan: zo verging het Erik en Jan
Nederland telt een recordaantal openstaande vacatures, maar toch ervaren veel oudere werkzoekenden problemen bij het zoeken naar een nieuwe baan. Erik Kuiper en Jan Elzen moesten beiden opnieuw solliciteren na hun vijftigste. Dit zijn hun ervaringen.