Volledig scherm
© ANP

'Onderzoek samensmelting NS en ProRail'

Het kabinet gaat onderzoeken of de NS en ProRail in de toekomst weer één bedrijf kunnen worden. Ook dreigt de NS de concessie op de internationale lijn naar België te moeten gaan delen met andere vervoerders, melden Haagse bronnen.

Volledig scherm
© ANP

Het kabinet wil dat het vervoer op het spoor beter wordt. Samensmelting van de NS met ProRail is één van de verregaande opties die daarom straks worden onderzocht. Ook komen scenario's op tafel om op het spoor één nationale vervoerder te laten rijden en om alles via de markt te regelen.

Slechte prestaties
De ministerraad wil vrijdag over het spoor praten. ,,Welke verandering het ook wordt, het gaat zeker tijd kosten", zegt een betrokkene. ,,Maar de reiziger heeft recht op een betere inrichting van het spoor." Vrijdag moet nog wel worden bepaald of het kabinet een ministerie of een onafhankelijke partij het nieuwe onderzoek laat uitvoeren.

Volgens ingewijden is het kabinet ook klaar met de slechte prestaties van de NS op de HSL-Zuid, de internationale spoorlijn naar het zuiden. Als de vervoerder daar blijft onderpresteren, wordt de NS gedwongen straks samen te werken met een andere vervoerder, om reizigers richting België beter te bedienen.

Rijksspoordienst

Volledig scherm
NS ligt al langer onder vuur vanwege volle treinen. © ANP

De NS ligt de laatste jaren continu onder vuur vanwege volle treinen in de spits, de mislukte lancering van de Italiaanse hogesnelheidstrein Fyra en de geforceerde breuk tussen spoorgebruik en spoorbeheer, dat bij het geplaagde ProRail ligt. Eerder deze maand werd al duidelijk dat het kabinet overweegt van ProRail een soort Rijksspoordienst te maken.

Het is echter het goedkoopst om de spoorbeheerder een zelfstandige organisatie te laten zijn, die overheidstaken uitvoert. Het ministerie is dan niet direct verantwoordelijk voor de gang van zaken, maar kan bestuurders benoemen. Over 3 jaar staat een tussenevaluatie van de huidige afspraken met de NS op het programma.

Spoorwereld

In de spoorwereld werd al gespeculeerd dat het kabinet privatiseringsplannen zou hebben met de NS, zoals een beursgang. Straks ligt een fusie dus ook nadrukkelijk op tafel. Afhankelijk van de samenstelling van de coalitie kan tegen die tijd een volgende stap worden bekokstoofd, is de verwachting nu op het Binnenhof.

NS-topbestuurders hebben al eens laten doorschemeren dat zij een samensmelting met ProRail het meest logisch zouden vinden. Enkele jaren terug bepleitte ov-expert Jaap Bierman (nu directeur bij HTM),  al in een onderzoeksrapport dat de overheid de strikte scheiding tussen de NS en ProRail ongedaan zou moeten maken, zodat de problemen met het treinverkeer definitief aangepakt kunnen worden.

  1. Esther (33) redde meisje dat door dertien honden bijna verscheurd werd: ‘Ze wilden haar opeten’
    PREMIUM

    Esther (33) redde meisje dat door dertien honden bijna verscheurd werd: ‘Ze wilden haar opeten’

    Een middagje winkelen met haar vriend in Maastricht eindigde voor de 33-jarige Esther Tuls in een nachtmerrie. Een meisje van elf werd voor hun ogen gruwelijk aangevallen door dertien zeer agressieve honden. Met gevaar voor eigen leven bevrijdde het tweetal het tienermeisje uit haar benarde situatie. Deze week, zes jaar later, werden ze gehuldigd voor hun heldendaad. ,,Ik heb heel lang in therapie gezeten.”