Ongevallen e-bikes stijgen explosief. Chirurg: 'Daarna kon hij niets meer'
E-bikers zijn in de eerste vijf maanden van dit jaar ruim 25 procent vaker betrokken bij een ongeval dan in dezelfde periode vorig jaar. De politie en ANWB roepen medeweggebruikers op: ,,Pas op! E-bikes zijn sneller dan je denkt!''
Delen per e-mail
Het aantal verkeersongevallen met de elektrische fiets is dit jaar fors toegenomen. In de eerste vijf maanden van 2017 waren er nog 270 e-bikers betrokken bij ongevallen, in diezelfde periode in 2018 zijn dit er 341. Dat is een stijging van ruim 26 procent. Dat blijkt uit de nieuwste cijfers die deze krant heeft opgevraagd bij Star, een samenwerkingsverband van de politie, het Verbond van Verzekeraars en verkeerskundig ICT-bureau Via.
102 doden
Sinds 2014 zijn in Nederland 102 e-bikers omgekomen in het verkeer. Tot en met september 2017 ging het nog om 79 overleden e-bikers. Vooral in de maand mei vonden er meer ongelukken plaats. In mei 2017 waren er 75 mensen op een elektrische fiets betrokken bij een ongeval. Mei 2018 telde 128 e-bikers betrokken bij een ongeval: een stijging van 70 procent.
Lees door onder de grafiek.
Uit onderzoek naar de aard van ongevallen, dat vandaag wordt gepubliceerd, blijkt dat elektrische fietsen vaker van de zijkant worden aangereden. ,,Dit kan erop duiden dat medeweggebruikers de snelheid van e-bikes niet goed inschatten'', analyseert Egbert-Jan van Hasselt, die bij de politie verantwoordelijk is voor verkeersveiligheid. ,,Als je afslaat denk je bijvoorbeeld: daar kan ik nog wel voor langs. Maar pas op! E-bikes zijn sneller dan je denkt!''
ANWB
Ook de ANWB roept automobilisten op beter uit te kijken voor snelle fietsers. ,,Automobilisten, houd e-bikers in de gaten'', verklaart Ad Vonk van de ANWB. ,,Er zijn steeds meer e-bikers, ze zijn snel en letten niet altijd goed op.'' De bond stelt dat vooral bestuurders van gemotoriseerd verkeer op hun tellen moeten passen. Vonk: ,,Gewonden dat wil niemand. maar automobilisten zijn altijd aansprakelijk en moeten dus extra voorzichtig zijn.'' De ANWB adviseert 'de gouden regel'. ,,Leg oogcontact met degene die jou voorrang moet verlenen.''
In 2017 vielen er voor het eerst meer doden op de fiets, dan in de auto. Van de 613 verkeersdoden zaten er 206 op de fiets en 201 in de auto. Een kwart van de overleden fietsers zat op een e-bike. In de zomermaanden vallen de meeste doden en gewonden onder elektrische fietsers. Bijna 80 procent van de ongevallen gebeurt binnen de bebouwde kom. ,,Daar geldt de oproep aan andere weggebruikers extra sterk'', betoogt politieagent Van Hasselt.
Lees door onder de grafiek.
Opmerkelijk is dat vooral vrouwen vaker slachtoffer zijn, terwijl in bijna alle lijstjes met ongevalscijfers mannen bovenaan staan. Zeker vanaf de leeftijd van 50 jaar zijn vrouwen op elektrische fietsen vaker betrokken bij ongevallen. Volgens de Fietsersbond en branchevereniging Bovag kiezen vrouwen ook eerder voor een elektrische fiets, dan mannen. ,,Van onze fietsenwinkels begrijp ik dat 60 tot 70 procent van de e-bikes aan vrouwen wordt verkocht. Mannen blijven wat langer op hun spierkracht vertrouwen'', betoogt Tom Huyskens van de Bovag. ,,Vrouwen maken ook vaker gebruik van hun elektrische fiets, dus is het logisch dat zij vaker voorkomen in de ongevalsstatistieken.''
Lees door onder de grafiek.
Traumachirurg Jeroen Poos van het Medisch Centrum Leeuwarden vergeleek het letsel van e-bikers met dat van andere fietsers van dezelfde leeftijd en met een vergelijkbare gezondheid. Hij schrok van de conclusies. ,,E-bikers raken twee keer zo vaak meervoudig ernstig gewond.'' Vooral hoofdletsel en letsel aan armen en benen komt vaker voor.
Het letsel van een zestiger op een e-bike die een 80-weg overstak en werd geraakt door een auto raakte hem erg. ,,De breuken in zijn bekken en arm hebben we vakkundig kunnen opereren, maar hij werd toch afhankelijk van een verzorgingshuis. Heel triest, want dat was een vitale pensionado met een vitale vrouw. Zij hadden nog jaren van hun pensioen moeten genieten. Door hersenletsel kon hij na zijn e-bike-ongeval eigenlijk niets meer.''
Kijk hier hoe deze ouderen in Hengevelde een training krijgen op de e-bike:
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Martijn laat mensen die hun smaak verloren weer proeven: ‘Ik vind het soms zelf echt niet te eten’
Martijn van Gemst (40) laat mensen die hun smaak hebben verloren weer proeven. Net nadat hij een speciale opleiding hiervoor afrondde, verloor hij zélf zijn smaak door corona. Even was hij in ‘complete paniek’, tot hij besloot zichzelf te onderzoeken. Met succes. ,,Als je het allerliefst friet met mayonaise eet, maar je proeft het niet meer, dan zorg ik ervoor dat je het wél weer ervaart.” -
Fietsen dodelijker dan autorijden: kwart slachtoffers verongelukt op e-bike
In 2017 zijn voor het eerst meer fietsers omgekomen in het verkeer dan inzittenden van een auto. Ruim een kwart van de fietsslachtoffers verongelukte op een e-bike. -
PREMIUM
‘Op je 85ste moet je niet meer aan een e-bike beginnen’
Met de opkomst van de e-bike wordt het steeds onveiliger op het fietspad. De Fietsersbond verzorgde vandaag in Amersfoort een veiligheidscursus. -
PREMIUM
Stoppen met antidepressiva? ‘Iedereen kan afbouwen, als je je maar goed voorbereidt’
Met antidepressiva beginnen is één ding, ermee stoppen is óók een grote stap. Marianne ter Mors (38), een van de 1,2 miljoen Nederlanders die deze pillen slikken, schreef er een boek over. ,,Pas na vijf maanden voelde ik me weer de oude.’’ -
Meer doden in verkeer door e-bike
Het aantal dodelijke verkeersongevallen met e-bikes neemt toe. De elektrische fiets is inmiddels ‘dodelijker’ dan de bromfiets, blijkt uit nieuwe cijfers. De politie is bezorgd en adviseert e-bikers dringend een helm te dragen.
-
VIDEO
Laagste aantal verkeersdoden sinds 2015 in coronajaar
In coronajaar 2020 kwamen in Nederland 610 mensen om door een verkeersongeval. Dat zijn 51 verkeersdoden minder dan een jaar eerder en het laagste aantal sinds 2015, blijkt uit nieuwe cijfers van het CBS. -
VRAAG & ANTWOORD
‘Waarom vormen de koplampen van een auto vaak een gezicht?’
,,Waarom vormen de koplampen van een auto vaak een gezicht?”, vraagt lezer Jaïr Waal in de wekelijkse vraag & antwoord-rubriek van onze autoredactie. -
PREMIUMVIDEO
Man steekt buurman neer voor ogen dochtertje: 'Ga bij andere allochtonen wonen, zeiden ze’
Twee buurmannen (44 en 50 jaar) uit de Haagse Van Ruysbroekstraat kunnen elkaars bloed sinds enige tijd wel drinken. De burenruzie escaleerde afgelopen weken volledig. Het leidde eind februari tot een steekpartij waarbij de 44-jarige in zijn eigen huis werd neergestoken.