Onveilige spoorovergang schuld van laks ministerie: 'Onacceptabel'

VIDEOHet is 'onacceptabel' dat er ieder jaar gemiddeld elf mensen overlijden bij ongelukken op spoorwegovergangen. Dat aantal kan en moet omlaag, maar door een te versnipperde aanpak en te weinig aandacht van het verantwoordelijke ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, stagneert dat.

Onderzoeksraad on Twitter

2/4 Aantal doden op overwegen moet omlaag. Het min. van I&W moet gerichter sturen op het verbeteren van overwegveiligheid https://t.co/xRcslemsz5

De Onderzoeksraad voor Veiligheid schrijft in het vandaag verschenen rapport 'Overwegveiligheid - Een risicovolle kruising van belangen' dat het ministerie binnen een half jaar met overkoepelend beleid moet komen. Daarmee moet het aantal dodelijke slachtoffers binnen tien jaar zijn gehalveerd. Ook moet wettelijk worden vastgelegd wie welke verantwoordelijkheid en kosten draagt voor overwegveiligheid.

Ernstige ongevallen eind 2016 en begin 2017 in 
WinsumHarlingen en Wouw waren de aanleiding voor het onderzoek. In Winsum botste een melktankwagen met een trein. Daarbij raakten achttien mensen gewond, waaronder drie ernstig. In Wouw was er een botsing met een trein en dieplader. De lange vrachtwagen kon een scherpe bocht niet maken en moest een aantal keren 'steken' op de overgang. Dat lukte niet. Bij Harlingen kwamen een vader en zoontje om het leven toen ze in de auto door een trein werden geschept.

Nederland is binnen Europa het enige land met veel treinverkeer en veel overwegen. ,,Een combinatie van factoren, die niet goed samengaan", aldus de Onderzoeksraad. De afgelopen vijftien jaar verbeterde de veiligheid, maar die ontwikkeling stagneert nu. ,,Het blijkt dat het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat sinds 2010 geen concrete doelstellingen meer heeft voor het terugdringen van het aantal overwegslachtoffers", staat in het rapport.

'Ontoelaatbaar'

Onbeveiligde overwegen - dus zonder slagbomen - zijn volgens de raad met de huidige hoge treinsnelheden 'ontoelaatbaar'. Deze worden inmiddels aangepakt, maar nog altijd zijn er enkele honderden onbeveiligde overwegen in Nederland. Deze overwegen moeten zo snel mogelijk worden beveiligd of opgeheven. 

Overwegongevallen worden volgens de Raad te gemakkelijk toegeschreven aan roekeloosheid van weggebruikers, terwijl bij het merendeel geen sprake is van bewust roekeloos gedrag. 

'Grondig onderzoek'

In een reactie laat staatssecretaris Stientje van Veldhoven weten hard te werken om de veiligheidssituatie bij de landelijke overwegen te verbeteren. ,,Het is goed dat de Onderzoeksraad voor Veiligheid de veiligheidssituatie rond overwegen nu ook zo grondig heeft onderzocht. We zullen hun aanbevelingen gebruiken om ons veiligheidsbeleid, waar nodig, nog verder aan te scherpen."

Eerder deze maand werd al bekendgemaakt dat het kabinet 50 miljoen euro extra uittrekt voor het beveiligen van gevaarlijke spoorwegovergangen. Het ministerie had toen al kennisgenomen van het rapport van de Onderzoeksraad.

Volledig scherm
Schade op een onbewaakte spoorwegovergang bij Heiloo waar een passagierstrein in juli vorig jaar op een bestelbus botste. © ANP
Volledig scherm
2018-06-08 09:55:11 DEN HAAG - Staatssecretaris Stientje van Veldhoven van Infrastructuur en Waterstaat (D66) komt aan op het Binnenhof voor de wekelijkse ministerraad. ANP BART MAAT © ANP