Volledig scherm
© ANP

Op vakantie voor een 'prikkie' dankzij prijzenoorlog

Voor 219 euro 11 dagen in de zon, inclusief vliegticket en hotel. Het kan, de lastminutes liggen voor het oprapen. Maar er is een keerzijde: touroperators hebben het zwaar en lijden miljoenen euro's verlies.

Quote

Ze hebben die stoel nu eenmaal ingekocht. En dan kunnen ze beter de kostprijs ervoor krijgen dan niets

Ingmar Bruinsma, ticketspy.nl

Het klinkt bijna te mooi om waar te zijn: voor 219 euro 11 dagen naar de Turkse kust met Sunweb, inclusief vlucht. Arke heeft een aanbieding voor een viersterrenhotel in Andorra waar je voor 150 euro per persoon een week onder de pannen bent. En voor 299 euro zit je via Corendon een week in Egypte. Vlucht en all-inclusivehotel erbij.

Er is een flinke prijzenoorlog aan de gang in de reisbranche, constateert Annemarie Kuijer van de Rabobank. 'Het aanbod is flink toegenomen en het boekingsgedrag van consumenten is enorm veranderd: ze boeken steeds later. En door de recessie letten de vakantiegangers ook nog eens extra op de prijs. Er wordt gevochten om de klanten.'

Lage prijzen
Dat leidt soms tot extreem lage prijzen, weet Ingmar Bruinsma van TicketSpy.nl die de aanbiedingen opspoort. 'Je snapt niet hoe het kan, maar ze hebben die stoel nu eenmaal ingekocht. En dan kunnen ze beter de kostprijs ervoor krijgen dan niets. Al kun je er vergif op innemen dat een reis van 200 euro inclusief ticket, hotel en ontbijt weggaat onder de kostprijs.'

Annemarie Kuijer van de Rabobank constateert dat ook. 'Lastminute-aanbiedingen worden met name gedaan om niet te blijven zitten met onverkochte capaciteit aan stoelen en bedden. Dat levert namelijk nog meer verlies op. Je kunt beter iets verkopen dan niets. En wanneer de consument eenmaal bij jou geboekt heeft, heb je wel alle data, waardoor je in de toekomst weer interessante aanbiedingen kan doen. De markt is verzadigd dus het is vechten om elke klant.'

Geweldig
Zulke spotgoedkope aanbiedingen zijn natuurlijk geweldig voor de reiziger die nog snel iets wil boeken, maar de harde realiteit erachter is dat touroperators er slecht voor staan. Door de kwakkelende economie, het mooie weer in eigen land en ook nog een groot voetbaltoernooi stond vakantie niet bovenaan ieders lijstje.

De reisbranche merkte dat het afgelopen halfjaar aan de boekingen. Het aantal mensen dat in georganiseerd verband een reis boekte, lag in de eerste 6 maanden 7,5 procent lager dan in 2013, zo laat de GfK Travelscan zien.

In de maand juni kwam het aantal boekingen met een min van 12 procent fors lager uit dan in dezelfde periode vorig jaar. 'Juni springt er in negatieve zin echt uit, we zien hier duidelijk een WK-effect,' zegt Judith Nijk van GfK. 'Bovendien was het dit jaar warmer en regende het beduidend minder.'

Wat ook meespeelt: vakantiegangers speuren ook graag zelf naar leuke plekjes. Ze zoeken een gezellig onderkomen via AirBnB en vinden een goedkoop ticket om ernaartoe te vliegen. Die willen helemaal geen pakketreis meer. Reisgiganten als TUI (bekend van Arke en Kras) en Thomas Cook (Neckermann) staan niet direct te wankelen, maar hebben daar wel last van. TUI verloor wereldwijd afgelopen halfjaar 5 procent omzet en leed een kleine 200 miljoen euro verlies. Thomas Cook wist de verliezen te beperken in vergelijking met een jaar eerder, maar kampte ook met een verlies van 1 miljard euro. Sundio (Sunweb) leed vorig jaar ruim 28 miljoen euro verlies. En vorig jaar schudde de reisbranche nog op haar grondvesten door het verdwijnen van Oad.

Faillissement
'Het faillissement heeft een gat geslagen dat andere partijen niet direct kunnen opvullen,' aldus Sasja van As van ING.

De aanbiedingen komen niet uit luxe voort. Kuijer. 'Ik denk dat de gedachte erachter is: als we ze maar naar ons toe weten te halen, dan besteden ze misschien ter plekke nog iets.'

Wat ook meespeelt, is dat minder Nederlanders op vakantie gaan deze zomer. Nog steeds 7, 5 miljoen mensen in het buitenland, maar dat zijn er 150.000 minder dan vorig jaar.

Toch zijn volgens Corendon de bodemprijzen het gevolg van hun 'no-nonsense karakter, de lage overheadkosten, het aanbod in eigen hotels en een vloot aan eigen vliegtuigen', zo meldt woordvoerder Daisy Homoet-Mijnals.

Arke-woordvoerder Simone van den Berk houdt het op een combinatie van scherp inkopen, op het juiste moment met de juiste prijs komen. Ze heeft de boekingen van lastminutes na de uitschakeling van Oranje in het WK wel aanzienlijk zien stijgen. Veel Nederlanders willen nu voor een prikkie uithuilen in de zon.

Algemeen Dagblad gebruikt je persoonsgegevens om deze reactie te kunnen plaatsen. Meer informatie vind je in ons privacy statement