Volledig scherm
Zoenende mannen in de nieuwe campagne van kledingmerk Suitsupply. © Suitsupply

'Ophef over zoenende mannen laat zien wat er nog schort aan de acceptatie'

De ophef over zoenende mannen in de reclamecampagne van kledingmerk Suitsupply toont aan dat er nog het nodige schort aan de acceptatie van homoseksualiteit in Nederland. Dat stelt het COC in een reactie op het nieuws dat vele duizenden mensen de pakkenmaker ontvolgen op Instagram, vanwege de kussende mannen.

Quote

Dit toont precies wat er nog schort aan de acceptatie in Nederland

Philip Tijsma

Suitsupply voert in de reclamecampagne onder meer zoenende mannen op in pak. Die actie valt niet bij iedereen goed. De pakkenmaker heeft inmiddels wereldwijd al 15.000 volgers verloren op Instagram. Het COC, belangenorganisatie voor homoseksuelen, stelt niet verbaasd te zijn over deze gang van zaken.

Volgens woordvoerder Philip Tijsma blijkt eens te meer dat de acceptatie van homoseksuelen in Nederland nog niet voltooid is en campagnes van Suitsupply dus broodnodig. ,,Het zou de gewoonste zaak van de wereld moeten zijn dat je ook lesbiennes en homoseksuelen en biseksuelen in de reclame hebt. Het is nu eenmaal zo dat een op de twintig Nederlanders tot die groep behoort. Maar je ziet aan de reacties op deze campagne dat veel Nederlanders dat nog niet gewoon vinden. Dat laat precies zien wat er nog schort aan de acceptatie in Nederland.''

Acceptatie

Volgens Tijsma is het juist mooi dat bedrijven als Suitsupply ook homoseksualiteit laten zien. ,,Zonder zichtbaarheid heb je eigenlijk ook geen echte acceptatie en deze campagne draagt bij aan die zichtbaarheid.''

Echt schrikken doet het COC inmiddels niet meer. ,,Bijna niemand in Nederland zegt een hekel te hebben aan homo's, maar een op de drie Nederlanders vindt het aanstootgevend als ze zien dat mannen met elkaar zoenen. Dat legt de vinger wel op de zere plek. Ik schrik ook niet van deze ophef, juist omdat we de cijfers kennen, maar het is wel naar om te zien.'' 

Suitsupply zelf heeft inmiddels in een reactie laten weten dat de 'schrikreactie' van de mensen de relevantie van de campagne bewijst. De pakkenmaker is van origine een Nederlands bedrijf en is nu actief in 24 landen.