'Ophef over zoenende mannen laat zien wat er nog schort aan de acceptatie'
De ophef over zoenende mannen in de reclamecampagne van kledingmerk Suitsupply toont aan dat er nog het nodige schort aan de acceptatie van homoseksualiteit in Nederland. Dat stelt het COC in een reactie op het nieuws dat vele duizenden mensen de pakkenmaker ontvolgen op Instagram, vanwege de kussende mannen.
Delen per e-mail
Dit toont precies wat er nog schort aan de acceptatie in Nederland
Suitsupply voert in de reclamecampagne onder meer zoenende mannen op in pak. Die actie valt niet bij iedereen goed. De pakkenmaker heeft inmiddels wereldwijd al 15.000 volgers verloren op Instagram. Het COC, belangenorganisatie voor homoseksuelen, stelt niet verbaasd te zijn over deze gang van zaken.
Volgens woordvoerder Philip Tijsma blijkt eens te meer dat de acceptatie van homoseksuelen in Nederland nog niet voltooid is en campagnes van Suitsupply dus broodnodig. ,,Het zou de gewoonste zaak van de wereld moeten zijn dat je ook lesbiennes en homoseksuelen en biseksuelen in de reclame hebt. Het is nu eenmaal zo dat een op de twintig Nederlanders tot die groep behoort. Maar je ziet aan de reacties op deze campagne dat veel Nederlanders dat nog niet gewoon vinden. Dat laat precies zien wat er nog schort aan de acceptatie in Nederland.''
Acceptatie
Volgens Tijsma is het juist mooi dat bedrijven als Suitsupply ook homoseksualiteit laten zien. ,,Zonder zichtbaarheid heb je eigenlijk ook geen echte acceptatie en deze campagne draagt bij aan die zichtbaarheid.''
Echt schrikken doet het COC inmiddels niet meer. ,,Bijna niemand in Nederland zegt een hekel te hebben aan homo's, maar een op de drie Nederlanders vindt het aanstootgevend als ze zien dat mannen met elkaar zoenen. Dat legt de vinger wel op de zere plek. Ik schrik ook niet van deze ophef, juist omdat we de cijfers kennen, maar het is wel naar om te zien.''
Suitsupply zelf heeft inmiddels in een reactie laten weten dat de 'schrikreactie' van de mensen de relevantie van de campagne bewijst. De pakkenmaker is van origine een Nederlands bedrijf en is nu actief in 24 landen.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUMvraag & antwoord24
Waarom de WW wel of niet zou moeten worden verkort
Het CDA ligt onder vuur omdat het de maximale WW-duur van twee naar een jaar wil verkorten. Maar hoe zit het precies als u werkloos wordt? -
Laadpunt rukt op in parkeergarage
In 2025 moeten er tien keer zoveel laadpunten in parkeergarages zijn als nu, spreken demissionair staatssecretaris Van Veldhoven (Milieu) en de parkeerbranche vandaag af. In ongeveer twee derde van de garages is er nog geen mogelijkheid voor elektrische auto’s om op te laden. -
PREMIUMKoken & eten
In deze chocoladefabriek in Brabant kun je je eigen pak hagelslag maken
Het heeft de sfeer van Sjakie in de Chocoladefabriek, maar het is levensecht. In een nieuwe chocoladefabriek in het Brabantse Veghel die nu in de maak is, maak je je eigen chocoladereep, in je eigen favoriete smaak, met je zelf ontworpen wikkel erom. In de fabriek werken alleen maar jonge mensen. -
PREMIUM
Door webshops ligt een koopverslaving op de loer, dit doe je eraan
Winkelen en uitgaan kan al een tijd niet, maar gelukkig hebben we webshops. Nou ja, gelukkig... Voor sommige mensen is een druk op de koopknop zó verleidelijk, dat een koopverslaving op de loer ligt. -
PREMIUM
Trage reactie van artsen kostte Mies (11) bijna het leven: ‘Pak mijn lieve jongen niet af’
„We gaan nú opereren. Anders zitten we morgen met een dood kind.” Moeder Jorie staat aan zijn bed in shock. Haar zoon Mies, net 8 jaar oud, is in paniek. Gaat hij dood? Het loopt ‘goed’ af. Maar drie jaar later heeft Mies ptss en is nog steeds bang om niet meer wakker te worden.
-
PREMIUMVerkiezingen
Is nieuw asfalt nog nodig nu thuiswerken de norm is? Partijen zijn verdeeld
In aanloop naar de Tweede Kamerverkiezingen geven politieke partijen in acht afleveringen hun standpunten op het gebied van onder meer wonen, werken, vergroening, asfalt en de nexit. Vandaag aflevering 6: Hebben we al dat asfalt nog wel nodig nu miljoenen mensen thuiswerken? Aan het woord Gijs van Dijk (PvdA) en Joost Eerdmans (JA21). -
49
Bonus van ruim 1 miljoen voor topvrouw FrieslandCampina, geen geld voor melkveehouders
Een vrijwillig vertrekkende financieel directeur een bonus van 1,1 miljoen euro meegeven terwijl zo'n 17.000 leden-melkveehouders voor het eerst geen winstdeling krijgen. FrieslandCampina zet heel wat kwaad bloed met deze in de ogen van velen ‘scheve’ situatie. De zuivelcoöperatie zegt haar contractuele verplichtingen na te komen met de vertrekpremie maar die is volgens deskundigen in strijd met de code van goed bedrijfsbestuur. -
PREMIUMministers in crisistijd
‘Bij Hugo zie je aan zijn gezicht dat hij het zwaar heeft, Wouter krijgt vlekken’
Het kabinet regeert in een permanente crisis. Dat doet iets met de ministers, die ook moeten waken voor hun eigen welzijn. Vier bewindslieden vertellen openhartig hun verhaal: over stress en hoe je je rust pakt.