Volledig scherm
© Thinkstock

Oplichtingstruc aan de deur met pakketjes van Wehkamp

Wie een duur pakketje van de Wehkamp thuiskrijgt, maar dit niet heeft besteld, moet het vooral niet aannemen. Het kan namelijk onderdeel zijn van een truc van oplichters, waarschuwt de politie.

De oplichters laten kledingpakketjes bij wildvreemden bezorgen. Omdat het adres op het pakketje klopt, gaan de oplichters ervan uit dat de bewoners het aannemen. Even later sturen ze een bezorger langs die het weer ophaalt. Het zou zogenaamd verkeerd zijn bezorgd. Weg pakketje en de gepeperde rekening blijft achter. De bewoner heeft tenslotte getekend voor ontvangst.

Esther Wolvers uit het Gelderse Kekerdom had vorige week zo'n bezorger op de stoep staan. In de veronderstelling dat het pakketje voor haar dochter is, tekent ze. Maar die weet van niks. In de doos zitten onder meer veel te kleine laarsjes, maatje 31, en herenkleding. De rekening is 900 euro.

De rest van de dag wordt Wolvers lastiggevallen met telefoontjes over het pakket en krijgt ze nepbezorgers aan de deur die de doos op komen halen. Ze weigert de spullen terug te geven en doet aangifte bij de politie. Op Facebook is haar waarschuwing al ruim 80.000 keer gedeeld.

Oplichtingstruc
Volgens Dirk van den Bogaart, woordvoerder van Wehkamp, is de oplichtingstruc dit jaar al vaker uitgehaald. Hoe vaak, weet hij niet. 'Bij 7,5 miljoen Wehkamppakketjes die jaarlijks door heel Nederland worden verspreid, wordt er weleens één onderschept door een winkeldief, maar dit gebeurt gelukkig niet op grote schaal,' zegt hij in het AD.

Slachtoffers hoeven de rekening niet te betalen, stelt hij. Wel waarschuwt de woordvoerder dat Wehkampbezorgers nóóit spontaan pakketjes komen brengen of ophalen. 'Neem dus niets aan, wat u zelf niet online hebt besteld. Doet u dit toch: neem dan contact op met de leverancier.'

Volgens de brancheorganisatie van webwinkels, Thuiswinkel.org, zijn de oplichters niet op grote schaal actief. 'Wij kenden deze truc niet,' reageert directeur Wijnand Jongen.