Volledig scherm
Een metro rijdt bij wijze van test door de tunnel van de Noord/Zuidlijn. © ANP

Opnieuw tegenvaller bij Noord/Zuidlijn

Er dreigt weer een financiële tegenvaller voor de veelgeplaagde Noord/Zuidlijn. De gemeente Amsterdam en de Rijksoverheid ruziën achter de schermen al over de rekening, die in de miljoenen kan lopen. Het probleem zit hem in de verstrengeling van de metrolijn met een ander bouwproject, Zuidasdok.

De Noord/Zuidlijn heeft, na eerdere vertragingen, nu te kampen met problemen met het nieuwe treinbeveiligingssysteem. Om nieuw uitstel van de ingebruikname van de lijn te voorkomen, blijven de bestaande metrolijnen voorlopig met het huidige systeem rijden. Als in juli het nieuwe systeem wordt ingevoerd op de Noord/Zuidlijn, werken er dus twee systemen naast elkaar. En die komen samen op station Amsterdam Zuid, waar ook wordt gewerkt aan het spoor: project Zuidasdok.

Zuidasdok bestaat uit het verbreden van snelweg A10, die deels ondergronds komt te liggen. Station Amsterdam Zuid blijft op die plek wel bovengronds en ligt dan niet meer ingeklemd tussen de rijstroken. ,,Er is een risico dat de planning van Zuidasdok wordt beïnvloed", bevestigt een woordvoerder van de gemeente. 

Tegenvaller

Zo dreigt er een forse tegenvaller bij het Zuidasdok, nog voordat men aan het project is begonnen. Volgens de gemeente is er 'onduidelijkheid en zorg' over de snelheid waarmee het probleem kan worden opgelost. Men geeft wel aan met de projectorganisatie afspraken te maken over de eventuele meerkosten.

Wel blijft het onduidelijk wie uiteindelijk zal opdraaien voor de extra kosten. Gemeente en Rijk kijken daarbij naar elkaar. Het is ook mogelijk dat de maker van het beveiligingssysteem, Alstrom, de rekening moet betalen.

De Noord/Zuidlijn wordt geplaagd door vertragingen. Al in 1999 stemde de Tweede Kamer in met de aanleg van de metrolijn, in 2002 nam de Amsterdamse raad de definitieve beslissing. De oplevering van de lijn werd destijds in 2011 verwacht.