Ouders en opvang willen Stint zo snel mogelijk terug

videoDe omstreden Stint moet in eventueel verbeterde versie zo snel mogelijk weer de weg op. Dit willen kinderopvangorganisaties en ouders, zo blijkt uit onderzoek van de branchevereniging Maatschappelijke Kinderopvang en een veel getekende online petitie.

Vandaag is er de gerechtelijke uitspraak over een gastouder uit Almere die het tijdelijke ministeriële verbod om met de Stint te rijden van tafel wil hebben. Vanavond debatteert de Tweede Kamer erover, maar nu laten ouders en kinderopvangorganisaties al van zich horen.

,,Het overgrote deel van onze leden zegt: we willen dat de Stint aangepast of verbeterd weer op de weg komt’’, zegt Sharon Gesthuizen, de voorzitter van Branchevereniging Maatschappelijke Kinderopvang. Ze heeft onderzoek onder haar leden laten doen. Haar organisatie vertegenwoordigt dertig procent van de totale kinderopvang, die niet is gericht op het maken van winst.

Volledig scherm
Kinderopvangorganisaties en ouders willen de omstreden Stint weer zo snel mogelijk op de weg. © ANP

Ruim een maand na het dodelijke ongeluk met de Stint op een spoorwegovergang bij Oss, dat aan vier kinderen het leven kostte, is het faillissement door de Stintfabrikant aangevraagd. Vanavond debatteert de Tweede Kamercommissie Infrastructuur en Water (I en W) over de situatie met de Stints.

Minister Cora van Nieuwenhuizen wil nog geen besluit nemen over een mogelijke retour van de Stint, voordat het technisch onderzoek van Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) op 1 januari 2019 klaar is.

,,Het is goed dat het wordt onderzocht, maar het is geen raketmotor’’, Sharon Gesthuizen. ,,Hoe lang moet dit duren? Mijn leden maken zich grote zorgen. Er is een faillissement aangevraagd en de kosten voor vervangend vervoer lopen overal op.’’

Volledig scherm
Volgens voorzitter van Branchevereniging Maatschappelijke Kinderopvang Sharon Gesthuizen hebben kinderdagverblijven zo’n 35 miljoen euro uitgegeven aan Stints.

Naar verluidt wil Van Nieuwenhuizen nog geen beslissing nemen voordat het nog langer durende onderzoek naar de toedracht van het ongeval in Oss is afgerond. ,,Als het tot 1 maart zou duren, dan komt een aantal kinderopvangorganisaties in de financiële problemen. Die redden dat niet’’, zegt Gesthuizen.

35 miljoen euro

Per Stint die niet meer rijdt worden er iedere week 83 euro extra kosten gemaakt, zo heeft de Branchevereniging berekend. ,,Bovendien heeft onze sector gigantisch in de Stint geïnvesteerd’’, zo schetst Gesthuizen. Van de 3300 Stints reden er ongeveer 3000 rond voor de kinderopvang. Een Stint kost kaal negenduizend euro en met accessoires en snufjes kan dat oplopen tot 12 duizend per Stint. ,,Die organisaties hebben daar een slordige 35 miljoen euro in gestoken’’, aldus Gesthuizen. Bovendien gaat het verbod ten koste van op ontwikkeling van kinderen gerichte uitstapjes in de sector, zoals naar het bos of sportvelden.

Volledig scherm
Daan de Geus, verzamelde 11.000 handtekeningen om de Stint weer terug de weg op te krijgen. Hij heeft er negen, maar door het wegverbod brengt hij nu noodgedwongen bestellingen rond in een geleende bakfiets. © Marco Okhuizen

De onvrede over het van de weg halen van het vrolijk, gekleurde karretje groeit met de dag. De belangenvereniging van ouders BOink stuurde gisteren nog een brandbrief naar de Tweede Kamer. Een online petitie is inmiddels 11 duizend keer ondertekend. Een van de aanjagers van dat initiatief is Daan de Geus uit Amsterdam. Hij vervoerde weliswaar geen kinderen, maar gebruikte negen Stints om goederen rond te brengen in de hoofdstad. Dat kost hem nu handenvol geld. ,,Het is heel pijnlijk dat dit initiatief zo de kop wordt ingedrukt. Ik durf wel te stellen dat wij deze wagens het meest intensief gebruiken en wij hebben het volledige vertrouwen in dit voertuig.’’

Volgens De Geus wordt het tijd dat er een tegengeluid komt en hij staat daarin niet alleen. Ook Koen Kouwenberg van kinderopvangorganisatie Woest Zuid uit Amsterdam zette zijn handtekening en kan niet wachten om weer met de Stints de weg op te gaan. Hij heeft er 30 aangeschaft omdat ze zo handig zijn. ,,Wij krijgen kinderen op plekken waar ze anders niet zo snel komen. We brengen ze snel naar het park, gaan ermee naar het museum. Dat moet nu met busjes. Of lopend. Maar dat is ook gevaarlijk in een drukke stad’’, zegt Kouwenberg.

Ook na het ongeval in Oss is Woest Zuid nog met de Stints blijven rijden, totdat dit op 1 oktober werd verboden. ,,We hebben alle ouders hierover geïnformeerd en er was niemand die daar bezwaar tegen had.’’

Aanpassingen

Hoewel veel huidige gebruikers het wagentje niet als onveilig ervaren, is de Stint met een paar kleine aanpassingen toch nog veiliger te maken, stelden experts van de TU Eindhoven en TU Twente vast. Het gaat dan bijvoorbeeld om het aanbrengen van een noodstop, een tweede handrem en een drukplaat in de bodem die het voertuig laat stoppen als er iemand af springt. De experts onderzochten de wagentjes in opdracht van Stint. ,,Het voertuig was niet slecht, maar na alles wat er in Oss gebeurde is het een terechte vraag of het nog beter kan. Met deze maatregelen denken wij dat dit zo is’’, zegt Maarten Steinbuch van de TU Eindhoven. En dat kan binnen een paar weken geregeld zijn. In plaats van de maanden die het onderzoek van TNO alleen al duurt. 

Bekijk hieronder de reactie van minister Cora van Nieuwenhuizen op het verbod van de Stint:

  1. IS wil buitenpost in Europa ‘om te helpen bij aanslagen’

    IS wil buitenpost in Europa ‘om te helpen bij aanslagen’

    Het aantal jihadistische aanslagen mag dan afnemen; de dreiging blijft onverminderd groot, ook nu het Kalifaat is ingestort. Zo wil IS opnieuw een ‘external relations office’ openen in Europa, een buitenpost die terroristen moet helpen bij het plannen en plegen van aanslagen. Daarbij zijn er in Nederland tientallen ‘jihadgezinnen’ waarbij zeker een ouder het extremistische gedachtegoed aanhangt. Hun kinderen vormen een potentieel gevaar.