Volledig scherm

'Ouders moeten kinderen vaker laten fietsen'

Kinderen fietsen niet goed genoeg. Omdat hun ouders hen liever naar school brengen, maken ze te weinig kilometers. Als ze eenmaal alleen moeten, krijgen ze vaker ongelukken, constateert de Fietsersbond. In Rotterdam-Zuid kunnen sommige kinderen zelfs helemaal niet fietsen.

'Op de route naar school is de weg écht te druk hoor.' 'En die kruising, die laat ik mijn kind niet alleen oversteken.' 'Al die auto's rond de school, zo gevaarlijk.' Ouders laten hun kinderen niet graag op de fiets naar school gaan.

Ze brengen hun kroost liever met de auto, bakfiets of achterop hun eigen fiets. Dat constateren de Fietsersbond en verkeersadviseurs. ,,Ik liet mijn kinderen vanaf een jaar of 8 à 9 alleen naar school fietsen. Dat vonden andere ouders maar raar,'' vertelt Saskia Kluit, adjunct-directeur van de Fietsersbond.

Vaker brokken
Ouders willen hun kinderen zo lang mogelijk beschermen. Toch is dat niet verstandig, vindt de Fietsersbond. Ze moeten vaak wél alleen op de fiets naar de middelbare school. ,,Maar ze leren niet in een zomervakantie fietsen,'' stelt Kluit. De consequentie is dat jongeren vaker brokken maken; ze rijden tegen paaltjes, raken met het stuur van hun fietsmaatje verstrikt, botsen op een tegenligger of reageren minder alert op onverwachte verkeerssituaties.

Kluit: ,,We hadden eens een omafietsenproject, waarbij scholieren een jaar lang een fiets mochten testen. Nou, bijna geen één fiets redde het het hele jaar. Ze waren bijna allemaal kapot door ongelukjes.'' Tieners maken verreweg de meeste kilometers. Jaarlijks rijden 12- tot 19-jarigen gemiddeld zo'n 2000 kilometer op hun tweewielers. Dat is twee keer zo veel als volwassenen. 12- en 13-jarigen belanden het vaakst in het ziekenhuis door een fietsongeval.

Kilometers
Net als met zwemmen of autorijden moeten kinderen genoeg kilometers maken om het fietsen onder de knie te krijgen. Juist daarom is het belangrijk dat ouders hun kroost al op jonge leeftijd zelf naar school laten fietsen, betogen critici. ,,Sommige kinderen zeggen dat ze kunnen fietsen, maar redden alleen een rondje op het plein,'' aldus Angela van der Kloof van Mobycon, advies- en onderzoeksbureau op het gebied van verkeer, vervoer en mobiliteit.

Sterker, in Rotterdam-Zuid durven niet alle scholen meer uitstapjes te maken op de fiets, omdat sommige leerlingen helemaal niet kunnen fietsen. De fiets zit vooral bij allochtone gezinnen niet altijd in het systeem.