Volledig scherm
© Archiefbeeld ANP

OV is appende fietser zat

OV-bedrijven zijn bellende en appende fietsers spuugzat. Elke dag moeten bus- en tramchauffeurs in het hele land voortdurend ingrijpen om 'fietspiraten' te ontwijken.

Quote

Dankzij Whatsapp fietsen grote groepen jongeren rond als een kip zonder kop

Woordvoerder Syntus

Bus- en trambestuurders van Connexxion, Syntus, RET, GVB en HTM maken steeds vaker een noodstop. Dat zeggen de vervoersbedrijven tegen het AD. ,,Het loopt uit de hand", waarschuwt Hendri Beltman van busbedrijf Connexxion. ,,Fietsers en voetgangers staren naar het schermpje van hun mobiele telefoon en hebben totaal geen oog meer voor de omgeving." Bij een noodstop vliegen passagiers door de bus. ,,Weggebruikers realiseren zich niet dat bus- en trampassagiers geen gordel dragen", zegt Beltman. ,,De kans op ernstige ongelukken is daardoor veel groter."

Volgens vervoerder Syntus vormen vooral appende fietsers een plaag. ,,Wie belt, kijkt tenminste nog voor zich uit", zegt woordvoerder Melanie Snijders. ,,Dankzij Whatsapp fietsen grote groepen jongeren rond als een kip zonder kop."

In de grote steden zijn de problemen het grootst. Bus- en tramchauffeurs van HTM in Den Haag moeten tot 40 keer per rit ingrijpen om een aanrijding te voorkomen. ,,Dan moet je denken aan acties als toeteren, afremmen of een noodstop maken", zegt Marijke Poppelier van HTM. ,,Het is wachten op het eerste grote ongeluk."

Hoe vaak het precies misgaat, is onduidelijk. De Nationale Politie houdt niet bij wanneer onoplettende fietsers een ongeval veroorzaken. ,,Het probleem is dat bellende fietsers achteraf vaak ontkennen dat ze met hun mobieltje bezig waren", zegt een politiewoordvoerder. ,,Vanwege de verzekering."

Volgens de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) vallen jaarlijks tientallen doden en honderden gewonden door het gebruik van een mobieltje tijdens het fietsen. Bij bijna 20 procent van de fietsongevallen met jongeren is een telefoon in het spel. Connexxion wil daarom dat kinderen op de basisschool verplicht les krijgen in het gebruik van mobieltjes in het verkeer. ,,Er moet meer aandacht komen voor normen en waarden", vindt Beltman. ,,Ook ouders hebben hier een verantwoordelijkheid. Fietsers moeten gewoon uit hun doppen kijken."

Eerder dit jaar besloot minister Schultz van Verkeer om bellen en appen op de fiets niet te verbieden. Volgens de minister is een verbod toch niet te controleren. In België en Duitsland is bellen op de fiets wél strafbaar.