Paard van Sinterklaas na 22 jaar met pensioen

De 30-jarige Amerigo was jaren het paard van Sinterklaas op televisie en daarmee het 'echte' paard van de goedheiligman. Nu Bram van der Vlugt een stevige stap heeft teruggedaan als bijzondere vriend van de goedheiligman, is voor Amerigo na 22 jaar ook de tijd aangebroken om het rustiger aan te doen.

Volledig scherm

'Het is mooi geweest, hij heeft zijn oude dag meer dan verdiend,' zegt het voormalig Diensthoofd van de Dienst Levende Have van de KLPD Pieter Wiersinga. Begin jaren '80 kocht de politiedienst het jonge dressuurpaard Amerigo, dat wegens luchtwegenproblemen niet hogerop kwam in de sport. 'Ik was op zoek naar een schimmel om bij ons onder meer te dienen als commandantspaard bij ceremonies. Zoals op Prinsjesdag.'

Innige band
Vrijwel meteen viel het dier op door zijn braafheid. 'Op een dag heb ik gewoon de omroep gebeld. Dat ik het ideale paardje voor Sinterklaas had. Amerigo dus. De Sint kwam langs voor wat proefritjes en dat bleek het begin van een innige band.'

'Het beste paard in eeuwen'
Het vertrouwen dat Amerigo zijn berijder weet te geven, is misschien wel het meest bijzondere aan de inmiddels legendarische schimmel. De goedheiligman kon zich jaar in jaar uit concentreren op enthousiast zwaaiende kinderen, tv-presentatoren met verrassende vragen en rondspringende zwarte pieten, zonder zich zorgen te hoeven maken over zijn witte viervoeter. Zelfs een luid tetterende fanfare kon Amerigo niet van de wijs brengen.

'Amerigo is het beste paard dat Sinterklaas in al die eeuwen heeft gehad', zegt Van der Vlugt na 22 jaar zonder aarzelen. 'Hoe meer tamtam, hoe beter voor hem. Hij wordt er juist rustig van. Ik heb hem wel eens gevraagd hoe dat komt, maar Amerigo denkt dan dat het een feestje speciaal voor hem is.'

Lees het hele verhaal van Amerigo in het AD van vandaag.

Volledig scherm
Amerigo en Sinterklaas zijn dikke vrienden. © FOTO ANP
  1. Tandenborstels van bamboe en ijsjes zonder verpakking: hoe Unilever het plastic monster aanpakt
    PREMIUM

    Tandenbor­stels van bamboe en ijsjes zonder verpakking: hoe Unilever het plastic monster aanpakt

    Waterijsjes ‘naakt’ in een kartonnen doos, tandenborstels niet langer van kunststof maar van bamboe of het schrappen van de bekende gele icetea-stamper van Lipton. Het zijn een paar voorbeelden van Unilever-merken die proberen het plastic verpakkingsmateriaal terug te dringen of helemaal te verbannen. ‘Maar het moet niet te ingewikkeld worden, dat accepteert de consument niet.’