‘Pak appende fietsers en automobilisten hun mobiel af’

videoDe politie moet de smartphone direct kunnen afnemen van fietsers en automobilisten die append of bellend betrapt worden. Dat zegt voormalig landelijk verkeersofficier Koos Spee.

Het appverbod op de fiets geldt sinds 1 juli dit jaar, de boete bedraagt 95 euro, exclusief administratiekosten. Spee is echter niet onder de indruk van de handhaving, de eerste drie maanden werden er 9200 bekeuringen uitgedeeld. ,,Ik zou het anders aanpakken”, stelt Spee tegen het AD in een gesprek over zijn nieuwe boek ‘Een flitsende carrière'. 

,,Maak het wettelijk mogelijk dat de politie de smartphone van overtreders in beslag kan nemen. Pik vervolgens twee scholieren uit een groep fietsers, dan is het snel afgelopen met het appen. Bij appen in de auto is het nog belangrijker om de telefoon af te nemen.”

Een bellende fietser.
Volledig scherm
Een bellende fietser. © ANP

‘Koos Flitspaal’

Koos Spee op het viaduct boven de A28 bij Soesterberg
Volledig scherm
Koos Spee op het viaduct boven de A28 bij Soesterberg © Koen Verheijden

Spee was van 1996 tot 2008 landelijk verkeersofficier. Onder zijn leiding halveerde het aantal dodelijke slachtoffers van bijna 1200 naar ruim 600. Dat lukte hem door innovatief gebruik te maken van flitspalen en trajectcontroles. Het leverde hem de bijnaam ‘Koos Flitspaal’ op. Ook zocht hij veelvuldig de media. Maar Spee zorgde ook voor honderden extra agenten op de weg om verkeersovertreders te pakken. 

In zijn nieuwe boek ‘Een flitsende carrière’ maakt Spee zich ernstige zorgen over de verslechterende verkeersveiligheid. Na decennia van dalingen steeg het aantal verkeersdoden afgelopen jaar met tien procent naar 678. ,,Onder mijn leiding waren er 750 verkeersagenten, die niets anders deden dan patrouilleren en aanhouden. Zowel opvallend als onopvallend. Nu vertrouwt de politie vooral op flitspalen en trajectcontroles.”

Gidsland

Hij bekritiseert de VVD-kabinetten van Mark Rutte, die de aandacht voor verkeersveiligheid zou hebben laten verslappen. Oud-verkeersminister Schultz heeft niks gedaan om de veiligheid te verbeteren en wilde liever de boekjes in gaan als de vrouw van 130 km per uur op de snelweg. ,,Het is aan haar beleid en dat van de kabinetten Rutte te danken dat het eerdere doel van 500 doden in 2020 niet wordt gehaald.” 

Mede daardoor is Nederland nu geen gidsland meer op verkeersgebied. ,,Nederland was na Malta het veiligste land van Europa. Frankrijk, België, Duitsland, van heinde en verre kwamen overheden bij ons kijken. De Wet Mulder waarbij boetes administratief werden afgedaan was een noviteit, net als ons gebruik van flitspalen. Nu staan we elfde en tellen België en Frankrijk per miljoen inwoners minder verkeersdoden dan wij.”

Poll

Moet de politie smartphone direct kunnen afnemen van fietsers en automobilisten die append of bellend betrapt worden?

  • Prima idee, dat zal ze leren! (54%)
  • Bizar voorstel, gaat veel te ver (25%)
  • Als uit onderzoek blijkt dat het werkt, waarom niet? (21%)
43832 stemmen

In de eerste drie maanden werden al 9200 mensen bekeurd om appen op de fiets: 

  1. Laatste ritje komt stuntman Rico duur te staan: ‘Tja, de politie kan niet blijven waarschuwen’
    PREMIUM

    Laatste ritje komt stuntman Rico duur te staan: ‘Tja, de politie kan niet blijven waarschu­wen’

    Dat hij het braafste jongetje van de klas niet is, weet hij zelf ook wel. Rico de Jonge springt van hoge bruggen en drift er regelmatig op los met één van zijn auto's. Soms gaat dat goed, maar vaak ook mis. Zoals gistermiddag op de Brouwersdam, resultaat: drie bekeuringen van totaal zo'n 1000 euro en een verplichte rijvaardigheidscursus. ,,Tja, de politie kan niet blijven waarschuwen, hè.”