Volledig scherm
Foto ter illustratie © ANP

Parttimers nieuw wapen tegen lerarentekort: later beginnen, niet vergaderen

updateBasisscholen doen een groter beroep op parttime werkende leraren om meer dagen voor de klas te staan. Met flexibele voorwaarden, zoals de kans om hun eigen kinderen naar school te brengen of het overslaan van vergaderingen na lestijd, gaan ze het lerarentekort te lijf.

Op sommige scholen staat in vacatures dat leraren minimaal vier dagen moeten werken. Ook proberen schoolbesturen hun leraren te overtuigen om op meerdere scholen aan de slag te gaan als ze extra gaan werken. Zo kunnen ze eenvoudiger gaten vullen als er geen sollicitanten op vacatures afkomen. Dat blijkt uit een rondgang van deze site.

Vanwege het groeiende lerarentekort proberen scholen hun leerkrachten te verleiden meer te werken. Eerder bleek al uit onderzoek dat er geen probleem zou bestaan als in het onderwijs minder parttimers zouden werken. ,,Er zijn natuurlijk regionale verschillen, maar scholen voeren vaker het gesprek met mensen om meer te werken”, constateert Patrick Banis, directeur Arbeidsmarkt bij kenniscentrum CAOP.

Volledig scherm
Foto ter illustratie © ANP

Creatief

Omdat leraren niet zomaar hun vrije dagen willen opgeven, moeten basisscholen creatief zijn. Op de dagen dat de leerkrachten extra werken bieden ze leerkrachten aan later te beginnen, zodat ze hun eigen kinderen naar school kunnen brengen. Of ze mogen eerder stoppen om hun kind uit school te halen. ,,Dan zetten we het laatste halfuur van de dag een onderwijsassistent voor de klas”,  verklaart Ton Groot Zwaaftink, bestuursvoorzitter van de Rotterdamse Vereniging voor Katholiek Onderwijs (RVKO). Ook hoeven de leerkrachten die dag na schooltijd niet naar vergaderingen.

Bij RVKO werkt de verleiding. Een kwart van de parttimers heeft inmiddels besloten meer te gaan werken, nog eens een kwart vervangt extra als collega’s bijvoorbeeld ziek zijn. Groot Zwaaftink: ,,Het moet van twee kanten komen. Als zij extra willen werken, passen wij ons ook een beetje aan.” Vooral onder leraren die drie dagen werken, blijkt animo te bestaan om naar vier dagen te groeien. Maar er zijn er ook die van vier naar vijf gaan. 

De schoolbesturen merken dat leraren behoefte hebben aan meer flexibiliteit. ,,Er moeten betere kinderopvangmogelijkheden komen. We stimuleren een uitbreiding van contracten, maar zorgen in Nederland niet goed voor werkende moeders”, aldus Harrie van de Ven van Optimus Primair Onderwijs. 

Het lerarentekort werd 10 jaar geleden al voorspeld. Rinda van den Besten van de PO-Raad (primair onderwijs) sprak er onlangs over in De Ochtend Show to go: