‘Piloot toetste waarschijnlijk per abuis code 7500 in’

videoDe piloot die vanavond het valse kapingsalarm activeerde, heeft waarschijnlijk een foute code ingetoetst. Die activeert direct een uitgebreid veiligheidsprotocol. 

,,Elke piloot krijgt vóór vertrek van de luchtverkeersleiding een unieke code zodat zijn vlucht ieder moment via de radar gevolgd kan worden”, zegt vluchtcoördinator Gerben van ‘t Hof, voorheen jarenlang werkzaam als AD-journalist.

,,Die code moet de piloot invoeren in de zogeheten transponder, een soort zendkastje. Los van deze unieke codes bestaan er ook drie universele codes die elke vlieger bij een afwijkende situatie in moet typen, zodat de luchtverkeersleiding direct gealarmeerd wordt. Dat zijn drie codes die elke piloot in opleiding uit het hoofd moet leren: een code voor als de radio kapot gaat, een code voor als er een groot technisch probleem is en, inderdaad, een code voor een kaping. Die code is 7500.’’

Mogelijk, zegt Van ‘t Hof, heeft de piloot van de Spaanse maatschappij dus een vluchtcode gekregen die op de ‘kapingscode’ leek, waarna abusievelijk de volledige ‘kapingscode’ is ingedrukt.