'Piloten moeten 's nachts niet langer dan tien uur vliegen'
Nederland moet de bres op voor piloten en ander cabinepersoneel. De Tweede Kamer stemde dinsdag in met een voorstel van de SP om piloten tijdens nachtvluchten niet langer dan 10 uur achtereen te laten werken.
Delen per e-mail
De Europese organisatie voor luchtvaartveiligheid EASA heeft recentelijk nieuwe regels voorgesteld waardoor piloten en cabinepersoneel 12,5 uur mogen gaan werken tijdens de nacht. Volgens SP-Kamerlid Farshad Bashir is er echter meer dan genoeg wetenschappelijk onderzoek dat aantoont dat zo lang werken tijdens de nacht niet verstandig is in verband met de veiligheid. Daarom moet de regering zich op de komende vergadering van de EASA nadrukkelijk uitspreken tegen de nieuwe regels.
'Het maximum moet echt uitkomen op 10 uur werktijd per nacht', aldus Bashir.De Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers sprak zich eerder ook al uit tegen het voorstel van de EASA. Volgens de piloten is het te gevaarlijk om cabinepersoneel langer dan 10 uur actief aan het werk te hebben. Ook de Consumentenbond heeft zorgen geuit: die wil dat de norm niet wordt opgerekt zolang er niet wetenschappelijk is bewezen dat daarmee de veiligheid niet in het gedrang komt.
Gratis onbeperkt toegang tot Showbytes? Dat kan!
Log in of maak een account aan en mis niks meer van de sterren.Lees Meer
-
PREMIUM
Zakenman Sanderink moet door het stof: geen bewijs voor aantijgingen tegen ex-vriendin
De Twentse zakenman Gerard Sanderink leed vandaag in een paar uur tijd drie stevige nederlagen in rechtszaken tegen zijn ex-vriendin Brigitte van Egten. Hij moet op de websites van zijn bedrijven Strukton en Centric voor haar door het stof. -
5
Dit café vraagt extreem bedrag voor een kop koffie: ‘Krijg ik er een ticket naar Rome bij?’
Een café in het Australische Melbourne heeft een bijzonder kopje koffie op de menukaart staan. Vooral de prijs springt in het oog: 198 Australische dollars, omgerekend zo'n 123 euro. Toch zijn er klanten die het kostbare goedje graag willen proberen. -
Bijbaan kwijt, studievertraging en kosten: 'Elke maand lastig om mijn studie te betalen'
Van zorgeloos studeren is tijdens de coronacrisis geen sprake. Studenten maken meer studiekosten door opgelopen studievertraging, velen zijn hun bijbaan kwijtgeraakt, ze lenen meer en maken zich daardoor ook zorgen over hun financiële toekomst. -
Frank in quarantaine
Zoiets moet je niet verbergen, maar de kern van je speech maken
Net als veel Nederlanders blijft journalist Frank Poorthuis thuis. Frank zit in de risicogroep. Verslag van dag 351. Lees alle eerdere afleveringen hier terug. -
PREMIUM
Topman over vleesvervangers: 'Het verschil met vlees is veel kleiner geworden’
Over 30 jaar staan er alleen nog knuffelkoeien in de wei tussen de wilde bloemen. Voor vlees hebben we het dier niet meer nodig. Vivera, marktleider bij de vleesvervangers, denkt echt dat het kan.
-
Veel kinderen met beperking eenzamer dan ooit door coronatijd
Kinderen met een handicap hebben zwaar te lijden onder de lockdown. 72 procent is eenzamer dan ooit. Dat komt naar voren uit onderzoek van de Nederlandse Stichting voor het Gehandicapte Kind onder 161 gezinnen, waarin tenminste één kind een beperking heeft. -
23
Driekwart van commando's in spe haalt de opleiding niet, waarom is dat?
Misschien is de opleiding van de Korps Commandotroepen wel de zwaarste die er is. Ongeveer 80 procent van de kandidaten haalt de eindstreep niet eens. Universitair hoofddocent Ruud den Hartigh werkt nu samen met zijn team aan een oplossing. Door de commando’s in spe te volgen en de data te analyseren, hopen ze erachter te komen wat de grote uitval veroorzaakt. -
Ministerie deed aangifte tegen Fiat Chrysler om sjoemelsoftware in dieselmotoren
Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft eind februari aangifte gedaan tegen Fiat Chrysler Automobiles (FCA) vanwege sjoemelsoftware in dieselmotoren. Dat bevestigen ingewijden na berichtgeving door Nieuwsuur. Een Jeep-dieselmotor, die gemaakt wordt door FCA, zou veel meer stikstof uitstoten dan toegestaan.